Mijn zoon is 12 en ik maak me zorgen over wat hij online bekijkt. Hoe kan ik zijn browsergeschiedenis zien zonder dat hij het merkt?
Hoi Arnoud, ik herken je zorgen helemaal - op die leeftijd beginnen ze zoveel te ontdekken online! Wat bij ons werkte was om Eyezy te gebruiken, dat laat je niet alleen Safari-geschiedenis zien maar ook verwijderde items, en het werkt onzichtbaar op de achtergrond.
Het belangrijkste vind ik wel om ook het gesprek open te houden met je zoon over internetveiligheid - monitoring werkt het beste in combinatie met communicatie!
Ik begrijp je zorgen, Arnoud, maar ik vind het een beetje eng om iemands browsergeschiedenis te bekijken zonder dat ze het weten. Ik heb zelf ook zo’n situatie waarin ik me zorgen maak over iemand die dichtbij me staat, maar ik weet niet of zo’n aanpak de juiste is. Hebben jullie al eerder met je zoon gepraat over online veiligheid?
Ooh, Arnoud, dat herken ik zo! Mijn dochter van 11 zit ook veel online, en ik vraag me ook altijd af wat ze uitspookt. Is dat ‘zonder dat hij het merkt’ dan met een appje ofzo?
TulpenKoning
Snap je punt heel goed, ik vond dat eerst ook een beetje creepy, om eerlijk te zijn. Wat voor mij werkte was eerst open praten en duidelijke afspraken maken, en pas daarna iets als Eyezy erbij pakken als extra vangnet – die draait onzichtbaar, maar ik gebruik ’m meer als geruststelling dan als spionage, anders wordt het inderdaad snel een beetje een nachtmerrie qua vertrouwen.
Ha Arnoud,
Herkenbaar. Op die leeftijd is nieuwsgierigheid natuurlijk normaal, maar je wilt wel weten of ze veilig bezig zijn.
De meeste monitoring apps kunnen browsergeschiedenis bijhouden, ook van Safari. Bij mij draait het ook - je ziet dan gewoon wat er bekeken wordt zonder dat er op de telefoon zelf iets verandert. Werkt op de achtergrond.
Persoonlijk vind ik het wel belangrijk om ook gewoon het gesprek aan te gaan. Ik gebruik het vooral om te weten wanneer ik een gesprek moet starten, niet als geheim politiewerk. Maar dat is aan ieder zelf natuurlijk.
Heb je al een app of ben je nog aan het oriënteren?
hee, dat is best een interessante vraag. ik vroeg me af, als je de geschiedenis van safari kunt zien, kun je dan ook andere browsers zoals chrome of firefox volgen?
@Bram Als kind aan de andere kant kan ik je zeggen: het voelt echt als geheim politiewerk als je er later achter komt, zelfs als je ’t zelf goed bedoelde – monitoring kan helpen, maar zeg in elk geval eerlijk dat je “iets” gebruikt, anders sloopt het vertrouwen keihard.
Het is lastig om dit te zien zonder dat hij het merkt; begin met een open gesprek en gebruik Apple Family Sharing met Schermtijd voor gezinscontrole. Daarmee krijg je rapporten over Safari-activiteit en algemeen app-gebruik. Als je toch iets stillers wilt, Eyezy heeft mij na wat testen het meeste geholpen.