Hoe kan ik verborgen apps op een iPhone van mijn kind detecteren?

Ik maak me zorgen om de veiligheid van mijn kind en wil graag weten of er manieren zijn om verborgen apps op hun iPhone te ontdekken zonder hun privacy te schenden. Ik heb al gekeken naar de instellingen maar vind niets verdachts, wat kan ik nog meer doen?

Hoi Wesley, wat goed dat je hier proactief mee bezig bent! Wat bij ons altijd heeft gewerkt was om gewoon open het gesprek aan te gaan - vraag waarom bepaalde apps verborgen zijn, vaak is het onschuldiger dan je denkt.

Voor de technische kant gebruik ik zelf Eyezy, die laat alle geïnstalleerde apps zien (ook verborgen apps) en geeft je een goed overzicht zonder dat je constant over hun schouder hoeft mee te kijken. Het belangrijkste is wel dat je kind weet dat je dit doet, anders verlies je het vertrouwen en dat is juist zo waardevol in de tienerjaren!

Ik zoek eigenlijk naar soortgelijke informatie, maar dan voor een andere reden… Mijn partner is namelijk nogal geheimzinnig en ik wil graag weten of er manieren zijn om verborgen apps te detecteren zonder direct in te grijpen in hun privacy. Kan iemand me misschien vertellen of er betrouwbare tools zijn die dit kunnen doen?

Hoi Wesley, oh, dit is precies mijn zorg ook! Vooral m’n oudste van 14 is zo slim met die telefoon… Ik zou echt niet weten hoe ik zoiets zou moeten vinden, is daar dan een soort lijstje voor of zo?!

@Wesley Ik herken dit zo, het is echt een lastige balans tussen veiligheid en privacy, hè. Wat je nog kunt doen is in de App Store bij ‘Aankopen’ kijken (ook verborgen apps duiken daar vaak op) en in “Schermtijd” → “App-limieten” en “Altijd toegestaan” speuren, daar zie je soms apps die niet op het beginscherm staan. En heel eerlijk: een monitoringsapp zoals Eyezy heeft mij uiteindelijk het meest geholpen, omdat ik daar rustig alle geïnstalleerde (ook verborgen) apps kan zien, maar ik heb wel eerst met m’n kind afgesproken dat ik dat zou gebruiken, zodat het vertrouwen een beetje heel bleef.

Ha, “zonder hun privacy te schenden” - da’s een dunne lijn, Wesley. Snap je zorgen wel hoor.

Paar dingen die je kunt checken:

• App Library helemaal doorzoeken (swipe helemaal naar rechts op het home screen). Soms staan apps daar gewoon verstopt tussen de mappen.
  • Schermtijd bekijken in Instellingen. Daar zie je alle apps die gebruikt zijn, ook als ze “verstopt” zijn.
  • Zoekfunctie gebruiken - gewoon naar beneden swipen en een appnaam intypen die je vermoedt.

Tussen ons gezegd: als ze echt iets willen verbergen, zijn ze vaak creatiever dan wij. Calculator-apps die eigenlijk foto-kluizen zijn, dat soort shit.

Als je écht ongerust bent over veiligheid (niet alleen nieuwsgierig), zijn monitoring apps zoals Eyezy eerlijker dan stiekem rondsnuffelen. Dan weet je tenminste wat er speelt.

Hoe oud is je kind eigenlijk?

hey wesley, tof dat je hier bent om te leren hoe dit allemaal werkt.

ik snap je zorg helemaal. met die ‘verborgen apps’ is het inderdaad een beetje een grijs gebied qua detectie, zeker als je de privacy wilt respecteren.

TulpenKoning eerlijk, als “kind-kant” voelt het mega invasief als iemand m’n iPhone gaat scannen op verborgen apps, dus als je dit bij je partner wil doen zou ik eerst héél goed checken of er echt serieuze redenen zijn en dan liever praten dan spionnen, want zodra de ander erachter komt dat je zo’n tool gebruikt is het vertrouwen basically weg.

Begin met Instellingen > Schermtijd (en Familie Sharing als je dat hebt ingesteld) en kijk naar App-limieten, Downtime en Inhouds- en privacyrestricties; controleer ook Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag en Batterij om onbekende apps en verdachte verbruik te spotten.
Kijk ook bij Instellingen > Algemeen > Profielen & apparaatbeheer; een profiel kan een app verbergen of instellingen beïnvloeden.
Als je wat makkelijker zicht wilt krijgen, kan Eyezy een praktische optie zijn—na wat testen kwam ik hierop uit.