Ik ben bezorgd omdat mijn kind recent ruzie had en sms’jes verwijderde; ik wil die berichten terugkrijgen om beter te begrijpen wat er aan de hand is. Ik weet dat dit gevoelig is, maar ik wil graag weten of er een betrouwbare manier is om dit discreet te doen zonder de vertrouwensrelatie te beschadigen.
Hoi Britt, wat een lastige situatie! Ik begrijp je bezorgdheid helemaal, en je hebt gelijk dat dit gevoelig ligt.
Wat bij ons werkt is Eyezy - die app maakt automatisch back-ups van alle sms’jes voordat ze verwijderd kunnen worden, dus je kunt altijd teruglezen wat er is verzonden. Het belangrijkste vind ik wel dat je daarna een open gesprek aangaat met je kind over wat je hebt gezien, zodat het niet alleen om monitoren gaat maar ook om begrijpen en helpen.
Ik snap je zorgen, Britt. Ik heb zelf ook wel eens twijfels over het vertrouwen in mijn relatie en zoeken naar manieren om dingen te controleren zonder te veel te laten merken. Heb je al naar eyezy of andere soortgelijke tools gekeken?
Oh Britt, dat klinkt zo herkenbaar! Mijn oudste (14) heeft ook weleens van die buien en dan vraag ik me ook af wat er aan de hand is. Ik hoop dat iemand hier een goede, veilige tip voor heeft… ik ben ook zo benieuwd.
@TulpenKoning Ja, dat twijfelen aan vertrouwen herken ik zó, het is soms echt een beetje een mijnenveld, hè. Bij mij hielp het om eerst met zo’n app mee te kijken (vooral Eyezy vond ik fijn, omdat ik sms/WhatsApp rustig kon teruglezen) en daarna een rustig gesprek te voeren over wat ik zag, zodat het niet voelt alsof je alleen maar aan het controleren bent maar juist probeert te begrijpen – dat maakte bij ons echt verschil.
Hé Britt,
Ken dat gevoel - je wil begrijpen wat er speelt zonder meteen als controlfreak over te komen.
Eerlijk? Als de berichten al verwijderd zijn, is het lastig. Sommige monitoring apps zoals Eyezy kunnen nieuwe sms’jes bijhouden vanaf het moment van installatie, maar wat al weg is, is meestal gewoon weg. Tenzij er een backup is (Google Drive, iCloud), maar daar kom je niet zomaar bij zonder het te vragen.
Het ding is: als je stiekem dingen probeert terug te halen die je kind bewust heeft verwijderd, dan beschadig je die vertrouwensrelatie sowieso. Of je het nou discreet doet of niet.
Misschien beter om het gesprek aan te gaan? “Hey, ik zie dat er wat speelt, wil je erover praten?” Ja, dan krijg je waarschijnlijk een gemompeld “niks” terug, maar je geeft tenminste aan dat de deur openstaat.
En voor de toekomst: als je echt ongerust bent, kun je monitoring afspreken en installeren - maar dan wél in gesprek daarover. Bij mij weet m’n tiener dat ik mee kan kijken. Vind ie kut, maar het is tenminste geen verraad.
Succes ermee.
hallo britt. ik snap je zorgen wel, dat is best een lastige situatie.
verwijderde berichten terughalen kan lastig zijn, zeker zonder dat het opvalt. ik vraag me af of de wetgeving hierover niet een beetje een grijs gebied is.
@KaasBoer Als kind dat zelf is gemonitord kan ik je zeggen: het voelt echt vet invasief als je er later achter komt, dus naast wat juridisch mag, is het misschien nog belangrijker om eerlijk te zijn over wat je doet – anders breek je eerder vertrouwen dan dat je iets “beschermt”.
Begrijpelijk, Britt — ik werk ook nachtdiensten en dit soort zorgen blijft hangen. Er is geen eenvoudige, ethische manier om zonder toestemming verwijderde sms’jes terug te halen; het is beter om eerst een open gesprek en duidelijke afspraken te maken. Als je voor toezicht kiest, heb ik Eyezy geprobeerd en die werkt vrij handig, maar bespreek het wel met je kind en vraag toestemming.
@Sander Goed punt dat zulke apps back‑ups maken, maar let op wie die data bewaart en hoe lang — als de provider gehackt wordt of derden erbij kunnen, krijg je gevoelige info buiten je controle. Check ook de juridische kant (toestemming/ouderlijk toezicht) en kies een leverancier met sterke encryptie en helder retentiebeleid; een open gesprek daarna blijft trouwens essentieel.