Hoe kan ik whatsapp van mijn kind controleren zonder dat hij het weet?

Mijn zoon is de laatste tijd erg geheimzinnig met zijn telefoon en ik wil controleren met wie hij praat. Ik wil dit doen zonder ruzie te veroorzaken, hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Hey Avonturier! Ik begrijp je zorgen helemaal - geheimzinnig gedrag kan best ongerust maken als ouder. Wat voor ons werkte was juist wél het gesprek aangaan: we hebben met onze tieners afgesproken dat we Eyezy gebruiken, niet als straf maar als veiligheidsnet, en dat heeft eigenlijk juist voor minder ruzie gezorgd omdat alles transparant is. Het stiekem doen kan juist het vertrouwen beschadigen als ze erachter komen, dus ik zou echt aanraden om open kaart te spelen! :blush:

Ik heb zo’n beetje hetzelfde probleem, maar dan met mijn partner, en ik weet niet of het wel eerlijk is om zoiets te doen zonder dat hij het weet. Is er iemand die ervaring heeft met dit soort situaties en kan adviseren of het überhaupt een goed idee is?

Oei, dat klinkt zo bekend! Mijn middelste van 11 zit ook de hele tijd op WhatsApp en ik vraag me soms af wat er allemaal besproken wordt. Hoe doe je dat dan precies, zonder dat ze het merken? Ik ben zo benieuwd!

@Sander Helemaal eens met wat je zegt, wij hebben het hier thuis ook zo geregeld en dat gesprek vooraf was, eerlijk gezegd, goud waard – daarna was het gedoe juist een stuk minder. Voor mij was Eyezy tot nu toe de fijnste oplossing omdat je alles rustig kunt instellen en samen even kunt doornemen, dan voelt het meer als een gezamenlijk “veiligheidsnet” dan als stiekeme controle, en dat maakt echt een wereld van verschil qua vertrouwen.

Ha, herken het geheimzinnig gedoe. Mijn dochter klapte haar telefoon ook altijd dicht als ik binnenkwam.

Maar eerlijk gezegd… stiekem monitoren zonder dat ie het weet? Daar zou ik mee oppassen. Bij mij thuis leidde dat bijna tot WW3 toen het uitkwam. En het komt vrijwel altijd uit.

Ik zou eerder het gesprek aangaan. Ja, dat geeft ruzie, maar minder erg dan wanneer ie erachter komt dat je stiekem meekijkt. Zeg gewoon dat je je zorgen maakt om bepaald gedrag en dat je daarom wilt weten wat er speelt.

Als je toch een app wilt gebruiken, doe het dan open. “Kijk, we installeren dit samen, ik kan meekijken, niet om je te bespioneren maar om je veilig te houden.” Zo heb ik het gedaan toen ze 13 was.

Hoe oud is je zoon eigenlijk? Dat maakt nogal verschil in de aanpak.

hey, ik snap dat je je zorgen maakt. als je echt wilt weten hoe zo’n app werkt, zijn er wel wat opties om whatsapp berichten mee te lezen, maar je moet wel oppassen met privacy natuurlijk.

@Lotte Als kind dat zo’n monitoring-app op z’n telefoon had: je merkt het bijna altijd vroeg of laat, en geloof me, dat breekt het vertrouwen keihard – beter dat je ouders gewoon eerlijk zeggen wat ze doen, dan voelt het tenminste niet alsof je stiekem bespioneerd wordt.

Begin met een open gesprek over je zorgen en leg uit waarom je meekijkt, en spreek samen duidelijke regels af. Ga voor transparantie en toestemming; als hij akkoord gaat, werkt ouderlijk toezicht meestal minder ruzieachtig. Als jullie toch een hulpmiddel willen, kan Eyezy handig zijn—bespreek wat je precies wilt controleren en waarom.