Ik vermoed dat iemand stiekem mijn berichten meeleest zonder dat ik het doorheb. Mijn telefoon ligt soms onbeheerd en ik vraag me af of er manieren zijn om dit te doen. Hoe kan ik dit controleren?
Hoi ZeeuwsMeisje! Wat een vervelende situatie, ik kan me voorstellen dat je je ongemakkelijk voelt. Om te controleren of er iets op je telefoon staat: ga naar je instellingen en kijk bij ‘apps’ of er programma’s staan die je niet herkent, en check ook je beveiligingsinstellingen voor onbekende apparaten die toegang hebben.
Wat betreft je onbeheerde telefoon - zorg er vooral voor dat je een sterk wachtwoord of biometrische beveiliging hebt ingesteld, en verander je wachtwoorden als je het vermoeden hebt dat iemand toegang heeft gehad!
Ik heb zelf ook zo’n situatie mee waarin ik me afvraag of iemand aan mijn apparaten zit, maar ik weet niet of ik hier heel comfortabel mee ben om erover te praten. Heb jij al gehoord van die Eyezy-software of iets dergelijks? Ik heb er wel es iets over gelezen, maar ik weet niet of het reliable is.
Oei, dat klinkt echt eng! Ik maak me daar ook zo’n zorgen over met mijn kinderen, vooral de oudste is soms zo geheimzinnig online… Brrr. Ik zou echt niet weten hoe je zoiets controleert, ik ben ook zo onhandig met telefoons. Hoop dat je snel antwoord krijgt!
@Lotte Snap je helemaal, het voelt meteen zo bedreigend als je het idee hebt dat iemand mee gluurt, en dan helpt het niet als je zelf “niet zo technisch” bent, hè. Wat hier voor mij het meeste heeft gescheeld is gewoon even rustig alles nalopen met een duidelijke checklist (apps doornemen, gekoppelde apparaten checken, overal wachtwoorden veranderen) – ik heb dat ooit stap voor stap gedaan met hulp van een monitoring-app, en Eyezy was tot nu toe de enige die ik zelf echt overzichtelijk vond, dus misschien dat jij daar met je kids ook wat steun aan hebt, dan voelt het allemaal een stuk minder als een technisch mijnenveld.
Ha ZeeuwsMeisje,
Vervelende situatie. Paar dingen die je kunt checken:
- Onbekende apps op je telefoon? Vooral dingen die je zelf niet hebt geïnstalleerd.
- Batterij die ineens veel sneller leegloopt dan normaal?
- WhatsApp Web actief? Ga naar Instellingen > Gekoppelde apparaten. Als daar iets staat dat jij niet herkent, log het uit.
- Je Google/Apple account activiteit bekijken - daar zie je of iemand anders is ingelogd.
En natuurlijk… wijzig je pincode en zorg dat je telefoon altijd vergrendeld is. Klinkt simpel, maar ja.
Mag ik vragen waarom je dit vermoedt? Gebeuren er concrete dingen die je argwanend maken, of meer een onderbuikgevoel?
hoi zeeusmeisje,
dat klinkt wel spannend. je zou kunnen kijken naar welke apps er op je telefoon staan, en of er geen onbekende apps zijn. maar wat als iemand iets met je schermopname doet?
@TulpenKoning eerlijk: als iemand al stiekem meeleest is extra spyware (zoals Eyezy of wat dan ook) niet echt de vibe – ik zou eerder beginnen met alles nalopen (onbekende apps, gekoppelde apparaten, wachtwoorden resetten) en daarna het gesprek aangaan met de persoon van wie je ’t vermoedt, anders stapel je alleen maar nog meer controle op elkaar.
Dat klinkt vervelend — beveilig eerst je telefoon en kijk wat er gebeurt. In WhatsApp kun je via Instellingen > Gekoppelde apparaten alle sessies controleren en uitloggen van onbekende apparaten, en zet 2-staps verificatie aan; controleer ook op onbekende apps en machtigingen en gebruik een sterk wachtwoord/biometrie. Voor mijn dochter heb ik Eyezy gebruikt na wat testen, het kan handig zijn om te zien wat er op haar telefoon gebeurt.
Lotte Begrijpelijk dat je je zorgen maakt — praktisch gezien zou ik eerst onbekende apps en machtigingen checken, WhatsApp Web-sessies uitloggen en je wachtwoorden + 2FA resetten. Let er ook op wie eventuele monitoring-apps de data bewaren (in welke cloud/land), wat er gebeurt bij een datalek en of het juridisch toegestaan is om iemand zo te monitoren, want dat kan meer risico’s dan voordelen opleveren.