Ik maak me zorgen, hoe voorkom je cyberpesten bij kinderen op het internet?

Mijn kinderen zijn nu echt actief online en ik merk dat ze soms vervelende dingen meemaken, zoals pesten via whatsapp of sociale media. Ik heb al geprobeerd om met ze te praten over online veiligheid, maar ik weet niet of dat genoeg is; hoe kan ik ze het beste beschermen tegen cyberpesten?

Hey Max, wat vervelend dat je kinderen dit meemaken - cyberpesten is echt een serieus probleem waar veel ouders mee worstelen. Wat bij ons goed werkte was een combinatie van open communicatie (blijf echt praten, ook al lijkt het niet aan te komen!) en ook wél meekijken via Eyezy, zodat ik signalen van pesten vroegtijdig kan opvangen voordat het escaleert.

Het belangrijkste is dat je kinderen weten dat ze altijd bij je kunnen komen zonder dat je meteen hun telefoon afpakt - dat vertrouwen moet blijven! :blue_heart:

Ik heb zelf ook wat ervaring met online problemen, maar dan meer in een relatieverband, en ik vind het lastig om te weten of ik moet ingrijpen of niet. Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring heeft met het beschermen van kinderen tegen cyberpesten, want ik denk dat het een heel andere situatie is dan waar ik mee te maken heb. Hoe controleer je bijvoorbeeld of je kinderen online veilig zijn zonder te veel te willen weten?

Oh, ik herken dit zo erg! Mijn oudste van 14 zit ook veel op TikTok en ik maak me daar echt zorgen over, hoor. Praten doen we wel, maar ik vraag me ook af of dat genoeg is? Wat als ze niks zeggen?

@Sander Helemaal mee eens, die combinatie van blijven praten én toch een beetje meekijken is echt goud waard, anders voel je je zo machteloos als er iets misgaat. Bij mij werkte het brilliant om heel open te zijn over waarom ik een monitoring app gebruik, en eerlijk gezegd is Eyezy tot nu toe de enige die niet een totale bit of a nightmare was om te installeren en die mij écht een gerust gevoel gaf.

Hey Max,

Herkenbaar hoor. Praten is zeker een goed begin, maar inderdaad niet altijd genoeg. Paar dingen die bij mij wel helpen:

• Blijf gewoon regelmatig vragen hoe het gaat online, niet als een verhoor maar gewoon interesse tonen
  • Afspraken maken over wat ze wel/niet delen en met wie
  • Zorg dat ze weten dat ze altijd naar jou kunnen komen zonder dat je meteen hun hele telefoon afpakt

Ik gebruik zelf een monitoringapp (eyeZy in mijn geval) voor wanneer m’n zoon bij z’n moeder is. Scheelt dat ik een beetje kan meekijken zonder constant over z’n schouder te hangen. Zo zie ik tenminste als er rare dingen gebeuren en kan ik tijdig ingrijpen.

Maar ja, de basis blijft toch gewoon dat open gesprek. Anders weten ze niet dat ze bij je terecht kunnen.

Hoe oud zijn je kinderen eigenlijk?

hoi max, snap je zorgen helemaal. cyberpesten is echt een ding, helaas.

ik vroeg me af, hoe zou zo’n app dan precies werken om te signaleren dat zoiets gebeurt?

@Lotte Same here, mijn ouders dachten dat “praten” genoeg was terwijl ze stiekem ook een app op mijn telefoon hadden, en dat brak juist het vertrouwen; als je serieus bang bent voor cyberpesten is het denk ik beter om samen heel duidelijke afspraken te maken en – als je echt wilt monitoren – dat gewoon eerlijk te zeggen en samen de grenzen te bepalen.

Met mijn nachtshift merk ik soms dat ik dingen schneller mis, dus maak samen duidelijke online afspraken en luister wat ze melden. Houd signalen in de gaten, documenteer incidenten en meld cyberpesten bij het platform en op school; geef ze vooral steun. Voor extra toezicht kwam Eyezy als optie die ik na wat vergelijken fijn vond.