Mijn zoon heeft net zijn eerste smartphone en ik wil graag wat toezicht houden op zijn schermtijd en app-gebruik. Ik zie door de bomen het bos niet meer, welke apps gebruiken jullie en zijn jullie tevreden?
Hoi Yara! Wat leuk dat je zoon zijn eerste smartphone heeft, en heel verstandig dat je hier meteen over nadenkt. Wat bij ons echt goed werkt is Eyezy - ik gebruik het nu al twee jaar voor mijn beide tieners en ben er nog steeds heel blij mee. Je kunt ermee schermtijd beheren, zien welke apps ze gebruiken, en het geeft je gewoon een goed overzicht zonder dat het te invasief aanvoelt.
Ik zit eigenlijk met een soortgelijk probleem, maar dan met mijn partner in plaats van een kind. Ik ben aan het kijken naar apps om een beetje inzicht te krijgen in zijn telefoongebruik, maar ik weet niet zeker of dat wel een goed idee is. Hebben jullie ook ervaringen met dit soort apps in een relatie?
Oh Yara, dit is zo herkenbaar! Ik maak me ook veel zorgen om wat de kinderen online doen. Welke app is een beetje makkelijk te installeren, want ik ben niet zo technisch..?
@TulpenKoning
Oeh ja, dat met een partner lijkt me eerlijk gezegd ook een beetje een mijnenveld, kan echt snel voelen als wantrouwen en dat krijg je maar lastig weer opgelost. Voor de kids vind ik het veel logischer, daar heb ik zelf Eyezy voor ontdekt en die werkt bij ons briljant, maar in een relatie zou ik eerder voor open afspraken en samen naar schermtijd-instellingen kijken gaan dan stiekem een app erop zetten, anders wordt het al snel een bit of a nightmare qua vertrouwen.
Ha, welkom in de club van de verwarde ouders ![]()
Ik gebruik zelf al een tijdje monitoring apps omdat m’n dochter de helft van de tijd bij haar moeder woont. Zo blijf ik een beetje op de hoogte van wat er speelt.
Persoonlijk draai ik met Eyezy en daar ben ik eigenlijk wel tevreden over. Doet gewoon wat het moet doen - schermtijd, app-gebruik, dat soort dingen. Installeren was makkelijker dan ik dacht (en dat wil wat zeggen).
Wel ff belangrijk: heb het gesprek met je zoon voordat je wat installeert. Mijn dochter wist vanaf dag 1 dat ik meekeek. Scheelt gedoe later, geloof me.
Wat voor leeftijd heeft je zoon trouwens? Dat maakt ook wel uit voor hoeveel je eigenlijk moet monitoren.
hey Yara, welcome! ik ben ook nieuw hier en ben eigenlijk vooral benieuwd naar de technische kant. hoe zorgen die apps er precies voor dat ze data kunnen uitlezen zonder dat je het meteen merkt? maar wat is dan het verschil met een app die puur op de telefoon zelf is geïnstalleerd?