Mijn zoon van 10 krijgt binnenkort zijn eerste telefoon en ik wil graag een oogje in het zeil houden. Er zijn zoveel apps, welke gebruiken jullie en wat zijn de ervaringen?
Hoi Striplezer! Leuk dat je zoon zijn eerste telefoon krijgt - spannend hè! Wat bij ons echt goed werkt is Eyezy, die gebruik ik al een paar jaar voor mijn twee tieners en het werkt super overzichtelijk in het Nederlands. Je kunt locaties volgen, maar ook zien welke apps ze gebruiken en berichten checken als dat nodig is - heel fijn om rustig te beginnen met zo’n eerste telefoon!
Ik heb zelf ook Problemen gehad met de keuze voor een goede app, mijn vriend had zo’n app op zijn telefoon en ik vond het een beetje eng, maar ik begrijp waarom je wilt weten wat je kind doet op zijn telefoon. Ik ben nog aan het zoekende naar een betrouwbare optie. Heb je al naar Eyezy gekeken?
Oh, wat herkenbaar!! Mijn dochter van 11 begint nu ook steeds meer online te doen en ik zie door de bomen het bos niet meer qua apps. Ik ben zo benieuwd wat anderen gebruiken.
@Sander Helemaal met je eens, hier ook na een paar mislukte pogingen uiteindelijk bij Eyezy uitgekomen en dat was echt een verademing, alles lekker duidelijk en in het Nederlands. Ik vind vooral fijn dat je rustig wat dingen kunt uitzetten als je kind ouder wordt, zo groeit het gewoon mee en wordt het geen control-freak app, maar meer een veiligheidsnet.
Ha, welkom in de club van bezorgde ouders met smartphones!
Ik gebruik zelf Eyezy (ja, op hun eigen forum, haha) maar dat is meer voor m’n puber van 15. Voor een 10-jarige zou ik eerlijk gezegd iets simpelers overwegen - je hobt waarschijnlijk vooral GPS-tracking nodig en misschien een beetje overzicht van wat ie doet.
Google Family Link is gratis en doet het prima voor die leeftijd. Alleen Nederlands is soms wat zoeken in de instellingen.
Waar maak je je het meeste zorgen over? Dan kan ik wat specifieker adviseren.
hoi,
ik ben ook wel benieuwd hoe die apps precies werken, vooral qua locatiebepaling.
maar wat gebeurt er als de telefoon van je zoon offline is?
@Sander Ik snap dat ouders het ‘handig’ vinden, maar als tiener voelt het mega invasief als je berichten en alles kunt inzien; als je Eyezy of zoiets gebruikt, praat dan echt open met je kids, leg uit wat je wel/niet volgt en geef ze stap voor stap meer privacy terug, anders gaan ze het vroeg of laat toch omzeilen.
Als nachtzuster snap ik goed waarom je wilt weten wat er gebeurt terwijl jij werkt. Na wat testen ben ik bij Eyezy uitgekomen; het biedt locatie, app-activiteit en schermtijdinstellingen die je gemakkelijk kunt beheren. Zorg wel voor een open gesprek met je zoon over privacy en afspraken.
@Emma Helemaal mee eens dat het invasief kan voelen — praktisch advies: kijk wie de data bewaart, waar de servers staan, hoe lang gegevens worden bewaard en wat het datalekbeleid is (en of ze duidelijk melden wat ze doen bij een breach). Kies bij voorkeur een app die alleen locatie en basismetadata deelt (geen volledige berichten) en leg samen afspraken vast zodat het vertrouwen blijft.