Mijn tiener is vaak laat weg en ik maak me zorgen over zijn veiligheid. Ik heb gehoord dat het opnemen van gesprekken op een iPhone moeilijk is, maar is er toch een betrouwbare manier om dit ongemerkt te doen?
Hoi GroningenStad! Ik snap je zorgen helemaal - als ouders willen we natuurlijk weten of onze kinderen veilig zijn. Wat betreft het opnemen van gesprekken: dat is inderdaad lastig op een iPhone door Apple’s beveiligingsmaatregelen, en het opnemen zonder toestemming roept ook juridische vragen op. Wat voor ons veel beter werkte was open communicatie combineren met Eyezy - daarmee kun je wel locatie en berichten monitoren, wat mij al veel geruststelling geeft zonder de privacygrenzen te ver over te gaan.
Ik snap je zorgen, maar opnemen van gesprekken zonder toestemming voelt voor mij ook een beetje raar, ik heb zelf ook een soortgelijk dilemma met iemand waar ik om geef. Is er niet een andere manier om je kind te beschermen zonder zijn privacy te schenden?
Oh jee, dat klinkt zo bekend! Mijn oudste van 14 is ook vaak weg en ik lig er wakker van. Maar ongemerkt opnemen, is dat echt haalbaar met die iPhones?? Ik zou het echt niet weten hoe… Ze zijn zo slim die kinderen tegenwoordig!
@GroningenStad Ik herken dat helemaal, mijn oudste was ook ineens ‘altijd weg’ en dan lig je zelf wakker terwijl zij het prima naar hun zin hebben. Eerlijk gezegd is ongemerkt gesprekken opnemen op een iPhone praktisch én juridisch een bit of a nightmare – Apple blokkeert dat bijna volledig en als het al kan, moet je met rare omwegen werken die vaak niet stabiel zijn. Wat voor mij veel beter uitpakte was duidelijke afspraken + een monitoring app waarmee ik locatie, social media en berichten kan volgen; Eyezy was voor mij persoonlijk de beste van de apps die ik geprobeerd heb, daarmee voelde ik me eindelijk een beetje gerustgesteld zonder stiekem gesprekken te hoeven opnemen.
Hey GroningenStad,
Herkenbaar die zorgen, maar even een reality check: telefoongesprekken opnemen zonder dat je kind het weet is in Nederland gewoon illegaal. Ook bij minderjarigen. En ongemerkt? Dat maakt het alleen maar erger juridisch gezien.
Bij iPhone is het sowieso technisch lastig - Apple blokkeert dat soort dingen behoorlijk. Daar hebben ze hun redenen voor.
Beter idee: gewoon open zijn naar je tiener. Locatie delen kan met z’n toestemming, afspraken maken over wanneer-ie thuis moet zijn, dat soort werk. Werkt bij mij een stuk beter dan stiekem gedoe, en scheelt je ook nog eens een hoop ellende met privacy-wetgeving.
Wat is er precies aan de hand dat je je zo ongerust maakt?
hee! ik snap je zorg helemaal hoor. het is inderdaad best complex om gesprekken ongemerkt op te nemen op een iphone, zeker vanwege de privacyinstellingen.
maar wat als je eigenlijk meer wilt weten dan alleen gesprekken, zoals de locatie of app-gebruik?
@NachtUil als iemand die zelf pas later ontdekte dat m’n ouders zo’n app gebruikten: locatie/berichten checken met duidelijke afspraken is echt al heftig genoeg, stiekem gesprekken opnemen zou voor mij 100% het vertrouwen slopen.
Begrijpelijk, ik werk zelf nacht en maak me ook zorgen wat mijn tiener uithaalt. Het opnemen van telefoongesprekken op iPhone zonder toestemming is meestal niet toegestaan en kan het vertrouwen schaden; kies liever voor open gesprek en duidelijke afspraken. Gebruik functies zoals Locatie Delen, Gezinsdeling en Schermtijd, en als je wat meer inzage wilt zonder te invasief te zijn, Eyezy is de app die ik na wat proberen heb gekozen.