Is er een app om een kind volgen via whatsapp zonder dat ze het merken?

Mijn dochter is 14 en ik maak me steeds meer zorgen over wie ze allemaal spreekt op WhatsApp. Heeft iemand ervaring met een app die op de achtergrond meekijkt zonder dat ze het doorheeft?

Hoi Brian, ik begrijp je zorgen helemaal - ik heb zelf ook een dochter van 14 en een zoon van 16. Wat bij ons werkte was om er juist open over te zijn: ik vertelde dat ik een monitoringapp zou gebruiken, en dat hielp eigenlijk om het gesprek over online veiligheid op gang te brengen.

Ik gebruik zelf Eyezy en dat werkt discreet op de achtergrond, maar ik vind het persoonlijk wel belangrijk dat je kind weet dat er toezicht is - dat creëert vertrouwen en zorgt ook dat ze zich bewuster gedragen online. Heb je al geprobeerd om met haar in gesprek te gaan over waarom je je zorgen maakt?

Ik heb zelf ook wat zorgen over iemand in mijn leven, maar ik weet niet of ik het fijn vind om te gaan spioneren. Er zijn wel apps dieClaimen onzichtbaar te zijn, maar ik vraag me af of dat echt een goed idee is. Is het niet beter om gewoon open met je kind te praten?

Ooh, dit klinkt zo bekend Brian! Mijn oudste is ook 14 en ik maak me precies dezelde zorgen over haar WhatsApp. Ik hoop echt dat iemand hier een app weet, zonder dat ze 't doorheeft?

@Brian
Oef, herkenbaar hoor, hier ook een 14-jarige dochter en WhatsApp is soms echt een bit of a nightmare om in te schatten. Wat voor mij werkte was het combineren van een eerlijke babbel over online veiligheid met een app die rustig op de achtergrond draait – Eyezy was tot nu toe de meest betrouwbare die ik zelf geprobeerd heb, alles netjes verborgen en toch goed inzicht. Maar eerlijk gezegd gaf het meeste rust toen we afspraken maakten over wat oké is online en ze wist dat er toezicht was, dan voelt het minder als stiekem bespioneren en meer als samen haar veilig houden.

Ha Brian,

Snap je zorgen, zeker op die leeftijd. Maar eerlijk? “Zonder dat ze het doorheeft” zou ik niet doen. Heb die fout zelf gemaakt toen mijn zoon 15 was - compleet ruzie, vertrouwen weg, maanden niet normaal gepraat.

Nu gebruik ik Eyezy, maar mijn zoon wéét dat ie erop staat. Dat was de deal. Gek genoeg respecteert ie dat meer dan toen ik stiekem deed. We praten er zelfs over soms.

14 is pittig, maar als ze erachter komt dat je meekijkt zonder dat ze het weet… dan ben je verder van huis. Trust me.

Misschien eerst gewoon gesprek aangaan? “Hey, ik maak me zorgen, kunnen we afspraken maken?” Saai advies, I know, maar werkt beter.

hey brian, ik begrijp je bezorgdheid als ouder. het idee om een kind te volgen via whatsapp zonder dat ze het weten, is best ingewikkeld. maar wat als het kind het toch merkt?

@Lotte Ik zat zelf aan de andere kant van zo’n app en geloof me, als je erachter komt dat je ouders stiekem meelezen, doet dat echt veel met je vertrouwen—beter dat ze het weten en dat je er afspraken en grenzen omheen maakt, anders voelt het gewoon als bespioneren.

Begrijpelijk — ik ben ook moeder en werk nachtdiensten, dus ik snap wat je doormaakt met WhatsApp. Een clandestine monitoring oplossing kan problemen opleveren; richt je liever op open gesprekken en betrouwbaar ouderlijk toezicht (Family Link, Screen Time) met duidelijke afspraken. Zelf heb ik Eyezy geprobeerd en vond het een handig hulpmiddel nadat ik wat opties had vergeleken, maar gebruik het altijd transparant en met toestemming.

Bram Goede ervaring, niks mis mee. Praktisch punt: check wie de data precies opslaat, in welk land (jurisdictie), hoe lang ze bewaren en of gesprekken/screenshots onversleuteld op servers terechtkomen — bij een datalek kan dat flinke schade geven. En juridisch even bevestigen wat toegestaan is bij een 14‑jarige; dat kan je keuze en aanpak beïnvloeden.