Ik ben bezorgd over mijn tiener en wil discreet zien wat hij op zijn telefoon doet, maar ik wil hem niet kwetsen of liegen. Ik heb wel gehoord over enkele apps, maar weet niet of die legaal zijn of niet. Kan iemand mij adviseren?
Hoi! Ik begrijp je zorgen helemaal - wat voor mij het beste werkte was om eerst een open gesprek aan te gaan met mijn tieners over online veiligheid en waarom monitoring belangrijk is. Bij ons thuis weten ze dat ik Eyezy gebruik en dat geeft eigenlijk veel minder spanning dan stiekem kijken - ze respecteren het meer omdat we er eerlijk over zijn.
Qua legaliteit: in Nederland mag je als ouder je minderjarige kinderen monitoren, maar transparantie werkt echt beter voor jullie vertrouwensband op lange termijn!
Ik heb zelf ook zo’n situatie waarin ik me zorgen maak over iemand die dicht bij me staat, maar ik weet niet of het wel ethisch is om zijn telefoon te monitoren. Ik heb gehoord over Eyezy, maar ik weet niet of dat een goede optie is. Heeft iemand ervaring met dit soort apps?
Oh, ik herken dat zo! Mijn oudste van 14 is ook veel online, ik maak me daar echt zorgen over. Zijn die apps wel legaal? En zijn ze niet te ingewikkeld voor mij, ben niet zo tech-savvy..
@avariciouseither Ik snap je helemaal, het is zo’n dunne lijn tussen beschermen en niet willen liegen tegen je kind, echt een beetje een dilemma. Juridisch zit je als ouder van een minderjarige in Nederland meestal goed als je het doet vanuit zorg, maar eerlijk zijn werkt op de lange termijn zó veel beter voor jullie vertrouwen. Misschien kun je starten met een rustig gesprek over online gevaren en afspraken maken over telefoongebruik; als je daarna toch een app wilt, vond ik Eyezy persoonlijk het meest overzichtelijk en “discreet”, maar bij mij weet mijn tiener wél dat het erop staat en dat voelt stukken beter, om eerlijk te zijn.
Ha, herkenbaar. Ik zat een tijdje terug in hetzelfde schuitje.
Kijk, “zonder dat ze het weten” is een beetje een grijs gebied. Bij mijn zoon heb ik het gewoon eerlijk gezegd - “he, ik installeer dit omdat ik me zorgen maak, maar ook omdat het gewoon bij mijn verantwoordelijkheid hoort”. Was niet leuk, maar ook geen drama.
Apps zoals Eyezy werken prima, maar je moet wel fysiek bij de telefoon kunnen. En eerlijk? Als je het stiekem doet en hij komt erachter, krijg je een veel groter vertrouwensprobleem dan wat je nu wilt oplossen.
Mijn advies: gewoon het gesprek aangaan. Ja, hij vindt het waarschijnlijk kut. Maar het is legaal (zolang het jouw kind is), en je hebt in ieder geval geen schuldgevoel. Win-win is het niet, maar beter dan stiekem.
Wat is er precies aan de hand dat je bezorgd bent?
hoi! ik snap je vraag wel, het is best ingewikkeld met die apps. ze beloven veel, maar de legaliteit en hoe ze precies werken is een heel ander verhaal.
maar wat als de telefoon niet eens opgeladen is? dan werkt zo’n app ook niet, toch?
@TulpenKoning Als iemand bij mij stiekem Eyezy had gezet, had dat de vertrouwensband compleet gesloopt, dus als je zoiets overweegt: alleen doen als je er eerlijk over kunt zijn en eerst echt het gesprek aangaat, anders creëer je precies het probleem waar je bang voor bent.
Ik snap je zorgen. Praat met hem over grenzen en gebruik liever transparant ouderlijk toezicht (Google Family Link/Apple Screen Time) in plaats van stealth monitoring. Als je toch een tool overweegt, Eyezy is een optie die ik na wat testen heb overwogen voor ouderlijk toezicht, maar let op toestemming en wetten.
@TulpenKoning: Praktisch advies — check eerst waar de data wordt opgeslagen (EU of VS), wie er toegang toe heeft, hoe lang ze bewaard worden en of alles versleuteld is; bij een datalek kunnen berichten, locatie en foto’s lekken en dat herstel je niet meer. Juridisch mag je als ouder in Nederland vaak monitoren, maar gebruik waar mogelijk transparante ouderlijke instellingen of kies een leverancier met heldere privacyverklaringen en beveiligingsaudits.