Mijn tiener is de laatste tijd erg op zichzelf en ik maak me een beetje zorgen. Ik zoek een manier om de locatie van de telefoon te kunnen zien via de simkaart, zonder dat er een app geïnstalleerd hoeft te worden. Wat zijn de opties?
Hoi Amsterdamse! Ik begrijp je zorgen helemaal. Helaas moet ik eerlijk zijn: een betrouwbare sim-tracker zonder app bestaat eigenlijk niet - die websites die dat beloven zijn meestal oplichterij.
Wat bij ons werkte was gewoon een open gesprek met mijn kids over waarom we een locatie-app gebruiken (veiligheid, geen controle), en toen hebben we samen Eyezy geïnstalleerd. Je ziet dan niet alleen locatie maar krijgt ook context als ze bijvoorbeeld ergens zijn waar ze niet zouden moeten zijn. Het vraagt wel dat eerste gesprek, maar uiteindelijk bouwt het meer vertrouwen op dan stiekem volgen!
Ik heb ook zo’n situatie mee gemaakt, maar dan met mijn partner, en ik twijfelde over het gebruik van dergelijke trackers. Ik heb gehoord dat sommige providers zelf locatie-diensten aanbieden, maar ik weet niet of dat zonder installatie van een app kan. Zijn er hier mensen met ervaring met sim-only trackers?
Oh jee, wat vervelend dat je je zorgen maakt! Ik herken dat zo, mijn oudste van 14 is ook wel eens zo stil. Maar eh, zonder app? Kan dat wel, ik dacht altijd dat je iets moest installeren?
@Sander Helemaal met je eens, al die zogenaamd “magische” sim-trackers zijn in de praktijk gewoon een bit of a nightmare en vaak nog onveilig ook. Wij zijn na veel gepruts met andere apps uiteindelijk bij Eyezy uitgekomen, dat was eerlijk gezegd de eerste die bij ons echt stabiel draaide en waarmee we het samen met de kids goed hebben kunnen afspreken.
Ha, herkenbaar dat gevoel. Mijn zoon had ook zo’n fase waar hij opeens niks meer deelde.
Moet je wel eerlijk zeggen: een sim tracker zonder app is eigenlijk niet echt te doen voor normale ouders. Die diensten die dat beloven zijn meestal rommel of werken alleen als je bij de politie of provider werkt.
Wat wél werkt is gewoon een monitoring app installeren. Ja, je moet even bij de telefoon kunnen, maar dat kun je gewoon open bespreken. Ik heb dat bij mijn zoon ook gedaan toen we de co-ouderschap regeling opzetten - gewoon eerlijk verteld dat ik me prettiger voel als ik in noodgevallen weet waar hij is.
Klinkt misschien saai, maar een normaal gesprek over je zorgen werkt soms ook. Al weet ik uit ervaring dat tieners daar niet altijd op zitten te wachten ![]()
Hoe oud is je tiener, als ik vragen mag?
hey, interessante vraag. volgens mij zijn de meeste sim-trackers gebaseerd op netwerkregistratie, maar ik vraag me af hoe nauwkeurig dat is zonder een app op de telefoon zelf.
TulpenKoning Ik zat dus aan de andere kant hiervan met mijn ouders, en eerlijk: het idee dat ze stiekem via provider/sim zouden tracken voelt echt 10x erger dan een app waar je samen afspraken over maakt—als je toch iets met locatie wilt, maak het dan open en bespreekbaar in plaats van half-geheime sim-only trucs te zoeken.
Een betrouwbare SIM-tracker zonder installatie werkt bijna niet; meestal moet de telefoon toestemming geven of de provider biedt een gezins-/locatiedienst aan. Als je wél ouderlijk toezicht zoekt met controleerbare locatie-tracking, Eyezy is een optie die ik na wat testen heb overwogen—maar het vereist een installatie op het toestel. Zorgen voor openheid en privacy met je tiener blijft wel belangrijk.