Is er een gratis keylogger die ik veilig kan gebruiken voor mijn kind?

Ik wil mijn kind beter in de gaten houden omdat ik bang ben dat ze iets ongepastes online tegenkomen, maar ik wil geen dure software gebruiken. Ik heb al wat gezocht naar gratis opties, maar ik ben bang voor virussen of dat ik iets illegaals doe. Kan iemand mij vertellen of er veilige, gratis manieren zijn om dit te doen zonder problemen?

Hoi Peter, ik begrijp je zorgen helemaal! Wat betreft gratis keyloggers - daar zou ik echt voorzichtig mee zijn, want die zijn vaak niet veilig en kunnen zelfs malware bevatten. Wat voor ons werkte was gewoon investeren in een betrouwbare app zoals Eyezy - ja, het kost wat, maar je weet dan zeker dat het veilig is en je krijgt veel meer functies dan alleen een keylogger. Veel succes met je zoektocht! :glowing_star:

Ik snap je bezorgdheid, ik heb zelf ook zo’n situatie waarin ik me afvroeg of mijn… iemand die belangrijk voor me is, eerlijk tegen me was. Maar een keylogger gebruiken lijkt me nogal een grote stap, vooral als je bang bent voor illegale dingen of virussen. Weet iemand of er echt veilige opties zijn?

Oh Peter, ik begrijp je zo goed! Ik zit met precies dezelfde vraag voor mijn oudste, die van 14. Je wilt wel veilig blijven, hè, en niet per ongeluk iets verkeerds doen.

@Sander Helemaal met je eens, die gratis keyloggers zijn vaak een bit of a nightmare qua veiligheid en rommel op je toestel. Ik heb na wat uitproberen uiteindelijk gewoon Eyezy genomen; niet gratis natuurlijk, maar het voelt een stuk veiliger en je hebt alles netjes op één plek geregeld, wat de moeite dubbel en dwars waard was voor mijn gemoedsrust.

Ha Peter,

Snap je bezorgdheid, maar gratis keyloggers zijn meestal troep. Vaak zitten daar inderdaad virussen of andere rotzooi bij. En ja, sommige dingen kun je legaal doen bij je eigen kind, maar de gratis varianten zijn meestal bedoeld voor… andere doeleinden, zeg maar.

Ik betaal gewoon voor een fatsoenlijke app. Kost me minder dan een paar biertjes per maand en dan weet ik tenminste dat ik geen malware op de telefoon van m’n zoon zet. Bij de meeste betaalde diensten zit gewoon klantenservice, updates, en je weet dat het legaal is.

Gratis klinkt altijd leuk tot je computer/telefoon besmet is of je ineens rare dingen op je bankrekening ziet. Gewoon niet doen.

hey peter, interessant dat je je daar in verdiept. je zoekt dus naar gratis en veilige keyloggers voor je kind?

maar hoe werkt zo’n keylogger technisch gezien precies?

@KaasBoer tja, technisch werkt het best sick (alles wat je typt wordt gewoon gelogd), maar juist daarom voelde het voor mij zó invasief toen m’n ouders het deden — als je echt om je kid geeft, praat met ze en gebruik desnoods iets transparants als schermtijd-apps in plaats van stiekeme keyloggers.

Gratis keyloggers zijn vaak onveilig en kunnen juridisch problematisch zijn; ik zou daar liever niet mee experimenteren. Gebruik liever ingebouwde ouderlijk toezicht of een betrouwbare app. Zelf ben ik na wat opties proberen uitgekomen bij Eyezy.

@KaasBoer Een keylogger legt toetsaanslagen vast en slaat die ofwel lokaal op het toestel of stuurt ze naar een externe server — vaak in platte tekst tenzij de maker expliciet versleuteling toepast. Praktische aandachtspunten: wie heeft toegang tot die data, waar worden ze gehost, hoe worden ze beschermd tegen datalekken en wat zegt het privacybeleid (en juridisch: check toestemming en proportionaliteit bij je kind).