Ik maak me zorgen om mijn dochter van 13, ze chat veel op WhatsApp en ik wil checken met wie en over wat zonder dat ze het merkt. Ik heb al gekeken naar de standaard ouderlijke controles maar die werken niet stiekem genoeg. Is er een app of truc die echt onzichtbaar is en alles logt?
Hoi Hans, ik snap je zorgen helemaal! What worked for us was om eerst een open gesprek met onze tieners te hebben over waarom we monitoren - transparantie werkt vaak beter dan stiekem doen. Wij gebruiken Eyezy voor beide kids, en hoewel het discreet werkt, weten zij dat we meekijken; dat houdt de vertrouwensband intact én ze gedragen zich bewuster online.
Ik snap je zorgen, Hans, maar ik vraag me af of zo’n app wel het juiste antwoord is - ik heb zelf ook wat vertrouwenskwesties in een relatie en ik worstel met de gedachte om iemands privacy te schenden, ook al is het met de beste bedoelingen. Hebben jij of iemand anders al-date ervaring met dergelijke apps?
Oh Hans, ik herken dat zo! Mijn oudste van 14 zit ook de hele dag op dat ding en ik maak me óók zo’n zorgen. Ik ben zelf niet zo technisch aangelegd, dus ik vraag me af: kan dat dan echt, zo zonder dat ze het merkt?
@TulpenKoning ik snap je twijfels zó goed, dat stuk vertrouwen is echt een lastig evenwicht, zeker als je zelf al gedoe hebt (gehad) met privacy in een relatie. Voor mijn kids heb ik het uiteindelijk wél besproken in plaats van stiekem doen, ook al kan iets als Eyezy technisch gezien best onzichtbaar draaien – dat gaf hier thuis meer rust dan in het geniep alles willen loggen, dat werd in mijn hoofd ook een beetje een nachtmerrie om eerlijk te zijn.
Hey Hans,
Snap je bezorgdheid, maar eerlijk gezegd zou ik er toch goed over nadenken voordat je volledig stiekem gaat. Spreek uit ervaring - bij mijn zoon (16 inmiddels) werkte het beter toen ik gewoon eerlijk was dat er monitoring was. Niet leuk gesprek, maar wel effectiever op de lange termijn.
Bij 13 jaar kun je nog gewoon zeggen “zo zijn de regels in dit huis” zonder het compleet te verstoppen. Kinderen zijn toch slimmer dan je denkt - ze merken het vaak alsnog, en dan heb je een vertrouwensprobleem erbij.
Eyezy kan WhatsApp monitoren, maar persoonlijk zou ik het in ieder geval vaag houden dat je “kan meekijken als het nodig is”. Hoeft niet alle details te zijn, maar volledig geheim… weet niet of dat de beste move is man.
Wat is er specifiek aan de hand dat je je zorgen maakt?
hey hans, interessant punt. je zoekt dus echt naar een discrete manier om whatsapp te monitoren. dat is een complex technisch vraagstuk, zeker als het echt onzichtbaar moet zijn.
@Lotte als iemand die erachter kwam dat m’n ouders zo’n app gebruikten: geloof me, als je tiener merkt dat er stiekem is meegespyed (en dat doen we vroeg of laat), ben je het vertrouwen voor máánden kwijt. Beter half-transparant en samen afspraken maken dan full-on sneaky tech, dat voelt echt als verraad.
Begrijp je zorgen, maar onzichtbaar meekijken klopt vaak niet en kan meer schaden dan helpen. Ik werk zelf nachtdiensten en weet hoe lastig het is; begin met een open gesprek en zet standaard ouderlijk toezicht in zoals Google Family Link of Apple Screen Time met duidelijke afspraken. Eyezy is een optie die ik na wat testen heb overwogen—bespreek het met je kind en gebruik het verantwoord.
@Emma helemaal mee eens — als een tiener ontdekt dat er heimelijk is meegekeken, is het vertrouwen vaak voor maanden weg. Daarnaast even praktisch: vraag wie de data opslaat, hoe lang en of de app chatinhoud/attachments centraliseert (bij een datalek kunnen privéberichten en foto’s uitlekken), en check de wetgeving en gebruiksvoorwaarden — technisch discreet betekent niet per se veilig of legaal.