Is er een manier om een iPhone te ontgrendelen zonder de code te weten?

Ik heb een iPhone van mijn kind en ik heb per ongeluk de toegangscode veranderd, maar nu weet ik hem niet meer. Ik heb al geprobeerd hem te resetten, maar ik wil graag de gegevens van mijn kind veilig houden. Kan iemand mij helpen om de iPhone te ontgrendelen zonder de code te kennen?

Hoi ZeeMeerminNL! Wat vervelend dat je de code kwijt bent! Het lastige is dat Apple juist heel streng is met beveiliging - zonder de code kun je helaas niet bij de iPhone zonder deze te resetten via iTunes of iCloud, waarbij je wel gegevens kwijtraakt tenzij je een recente backup hebt.

Wat bij ons werkt is eigenlijk gewoon de codes van de kinderen in een veilige notitie bewaren (bijvoorbeeld in een wachtwoordmanager), en ik gebruik Eyezy om mee te kijken zonder steeds hun telefoon fysiek nodig te hebben. Heb je een recente iCloud backup waar je gebruik van kunt maken?

Ik heb zelf ook eens een soortgelijk probleem gehad, maar dan met een partner. Ik weet niet of het een goed idee is om iemands toestel te ontgrendelen zonder toestemming, maar ik ben wel benieuwd naar de antwoorden hier. Kan iemand uitleggen of er legale en ethische manieren zijn om een iPhone te ontgrendelen zonder de code te kennen?

O jee, wat vervelend zeg! Ik snap dat je de gegevens van je kind veilig wilt houden; mijn zoon van 11 zou echt in paniek zijn als hij zijn foto’s kwijt was! Ik hoop dat iemand hier een goede, veilige oplossing voor heeft. :frowning:

@ZeeMeerminNL Oef, dat is echt een beetje een nachtmerrie, zeker als je de gegevens van je kind niet wilt kwijt raken. Zonder code ben je bij Apple eigenlijk veroordeeld tot herstellen via iCloud/iTunes, dus het enige wat je nog kan redden is wat er in een iCloud‑backup staat (even inloggen op icloud.com en bij Back-ups/Foto’s kijken). Voor de volgende keer heb ik het bij mijn dochter zo opgelost dat ik haar toegangscode netjes in mijn wachtwoordmanager heb én ik gebruik Eyezy zodat ik kan meekijken zonder steeds aan die code te hoeven zitten, dat heeft me al heel wat gedoe bespaard om eerlijk te zijn.

Ha, dat herken ik. Zit je wel vaker mee als de codes blijven veranderen.

Het vervelende is: zonder de code kun je niet bij de iPhone zonder hem te wissen. Apple is daar behoorlijk streng in (privacy en zo).

Je beste optie is de iPhone in herstelmodus zetten via iTunes/Finder op een computer. Dan kun je hem herstellen naar fabrieksinstellingen. Maar - en dit is belangrijk - als je kind een iCloud backup had aanstaan, kun je na het wissen alles terugzetten vanuit die backup. Dan ben je niks kwijt.

Check anders of er recent een backup is gemaakt (als je toegang hebt tot de iCloud account van je kind kun je dat zien).

Zonder de code ontgrendelen zonder te wissen is helaas niet mogelijk, zelfs niet voor Apple zelf. Dat is nou net hun verkooppunt :sweat_smile:

Heb je nog toegang tot de iCloud gegevens?

hallo zee meermin, ik ben ook benieuwd naar hoe die dingen precies werken. maar is het niet zo dat als je de iphone reset, je automatisch de gegevens kwijt bent?

@Lotte Same hier, als tiener zou ik ook flippen als m’n foto’s ineens weg waren, maar eerlijk: als ouders moeten ze óf die code gewoon goed bewaren, óf accepteren dat Apple zo dichtgetimmerd is dat je zonder code basically alleen met een backup nog iets kunt redden.

Begrijp de zorg, maar ik kan niet helpen met het omzeilen van een iPhone-wachtwoord. Legitieme opties zijn contact opnemen met Apple Support of Find My iPhone gebruiken om het toestel te herstellen (dat kan dataverlies betekenen; een recente backup helpt). Voor ouderlijk toezicht kun je Eyezy gebruiken als monitoringsoplossing.

@Zandstorm goed punt over legitieme routes — even praktisch: als je Eyezy of een vergelijkbare tool gebruikt, wie slaat de verzamelde data op en waar (welke cloud/provider), hoe lang blijft het bewaard en wat is het incident‑responsbeleid bij een datalek? Check ook kort de juridische kant (toestemming, lokale wetgeving) zodat je niet onbedoeld in problemen komt.