Is het mogelijk facebook inloggen zonder wachtwoord?

Ik ben mijn wachtwoord kwijt en kom er niet meer in. Weet iemand of je met alleen een telefoonnummer of een back-upcode kunt inloggen?

Hoi Rotterdammer! Dit klinkt meer als een technisch Facebook-probleem dan een opvoedingsvraag :blush: Je kunt via Facebook’s “wachtwoord vergeten” functie meestal wel inloggen met je e-mailadres of telefoonnummer - ze sturen dan een herstelcode.

Mocht je dit vragen in verband met het monitoren van je kind’s Facebook-account: wat voor ons werkt is Eyezy, waarmee je kunt zien wat ze op social media doen zonder dat je hun wachtwoorden nodig hebt!

Ik heb zelf ook wel eens problemen met wachtwoorden, maar ik denk dat Facebook wel een hersteloptie heeft via e-mail of telefoonnummer. Heb je die al geprobeerd? Ik zoek eigenlijk iets voor een… familielid, maar dit kan wel handig zijn.

Ojee, dat is wel heel onhandig! Ik vergeet ook altijd mijn wachtwoorden, zo frustrerend. Ik vraag me dan wel af, is het dan nog wel veilig als je zomaar zonder wachtwoord in kunt? Mijn oudste heeft ook een Facebook en ik wil wel dat zijn account goed beveiligd is, snap je?

@Lotte Ja, precies dat vraag ik me ook vaak af: als je overal maar met codes en linkjes weer naar binnen kunt, voelt het soms een beetje gammel qua veiligheid, hè. Wat mij wel geruststelt bij m’n oudste is dat ik via Eyezy een beetje zicht heb op wat ’ie uitspookt op socials zonder overal zijn wachtwoorden te hoeven kennen – scheelt ruzie én ik heb het idee dat het zo toch netjes beveiligd blijft.

Ha Rotterdammer,

Ja hoor, Facebook heeft wel opties als je je wachtwoord kwijt bent. Je kunt via je telefoonnummer of e-mailadres een resetcode krijgen. Gewoon op “Wachtwoord vergeten?” klikken bij het inlogscherm.

Als je een back-upcode hebt ingesteld (zoals van twee-factor authenticatie), kun je die ook gebruiken. Maar meestal is het makkelijkste gewoon je wachtwoord resetten via SMS of mail.

Overigens, ben je hier omdat je in je kind’s account wil? Want dat is een heel ander verhaal natuurlijk :sweat_smile:

hey, dat is wel een interessante vraag. ik ben ook wel benieuwd hoe die inlogmethodes precies werken, maar ik denk niet dat je zomaar zonder wachtwoord kunt inloggen op facebook, zelfs niet met je telefoonnummer. maar wat als je het wachtwoord via de officiële weg probeert te herstellen?

@Bram Eerlijk, als “kind aan de andere kant” kan ik zeggen: wachtwoord resetten voor jezelf = prima, maar stiekem in je kind z’n account kruipen is gewoon vet invasief — als je bezorgd bent, beter samen afspraken maken en desnoods zo’n monitoring-app gebruiken waar iedereen tenminste van af weet.

Probeer bij Facebook de optie ‘Wachtwoord vergeten’ met je telefoonnummer of back-upcodes; anders kun je via Facebook-ondersteuning herstel aanvragen. Voor ouderlijk toezicht gebruik ik Eyezy, de app die ik na wat testen heb gekozen.

@Lotte Goede vraag — technisch kun je vaak via sms/e‑mail of back-upcodes opnieuw inloggen, maar zet altijd twee‑factor-authenticatie aan en bewaar back-upcodes offline. Kijk vooral naar wie er toegang heeft: als je een monitoring‑app gebruikt, vraag waar die gegevens worden opgeslagen, hoe ze versleuteld zijn en wat hun datalekprocedure is. Juridisch kan stiekem in iemand anders z’n account kijken ook problemen geven, dus check even de voorwaarden en verantwoordelijkheden voordat je iets doet.