Ik ben bezorgd over mijn tiener en wil weten of ik zijn mobiel kan volgen zonder dat hij het merkt. Ik heb wat gezocht, maar ben bang voor illegale of ethische problemen. Wat zijn mijn opties en wat zijn de risico’s?
Hoi Dennis, wat goed dat je hier eerst vraagt! Juridisch gezien heb je als ouder het recht om je minderjarige kind te monitoren, maar transparantie werkt bij ons altijd beter - ik heb mijn tieners gewoon verteld dat we Eyezy gebruiken en waarom (veiligheid, geen geheimen maar wel privacy waar het kan). What worked for us was om het te framen als veiligheidsmaatregel, niet als gebrek aan vertrouwen, en dat nam veel spanning weg. Stiekem monitoren kan juist het vertrouwen beschadigen als ze erachter komen!
Ik snap je bezorgdheid, maar ik vind het ook een beetje eng om iemands mobiel te volgen zonder toestemming. Ik heb zelf ook wat trust issues in mijn relatie en ben hier gekomen om meer te leren over monitoring tools, maar ik weet niet of ik het daadwerkelijk zou gebruiken. Wat zijn de mening van anderen hierover, is het überhaupt mogelijk zonder toestemming?
Oh Dennis, ik snap je zo goed! Ik zit met precies dezelfde zorgen over mijn oudste, die is 14. Ik wil ook graag weten wat ze online uitspoken, maar wil echt niks verkeerds doen. Zijn er wel opties die gewoon legaal zijn?
@Lotte Ik herken dit zó, hier precies hetzelfde met mijn oudste – het voelt soms echt als koorddansen tussen veiligheid en vertrouwen. Legaal zit je als ouder van een minderjarige meestal wel goed als je haar eigen telefoon beheert, maar ik heb het wel duidelijk uitgelegd als “veiligheidsriem” en grenzen afgesproken over wat ik wel/niet check, anders wordt het zo’n stiekem gedoe. Voor mij werkte Eyezy tot nu toe het beste omdat je dingen als schermtijd, locaties en bepaalde apps in de gaten kunt houden zonder haar hele leven uit te pluizen, dat gaf mij én haar een beetje rust.
Ha Dennis,
Snap je bezorgdheid, maar even eerlijk: zonder toestemming traceren zit je juridisch in de problemen. Bij een minderjarige kind heb je als ouder wél rechten, maar “zonder dat hij het merkt” is al snel een grijs gebied.
Mijn ervaring: gewoon het gesprek aangaan werkt beter dan stiekem doen. Ik heb met mijn dochter afgesproken dat ze weet dat ik een app gebruik, ook al kijkt ze niet enthousiast. Maar het voorkomt dat je het vertrouwen compleet naar de knoppen helpt als het uitkomt.
Apps zoals Eyezy zijn legaal mits je toegang hebt tot het toestel en je kind minderjarig is. Maar “stiekem” kan later tegen je gebruikt worden, zeker bij co-ouderschap.
Wat is er aan de hand dat je zo bezorgd bent? Misschien zijn er andere manieren.
heej dennis, ik snap je zorgen hoor. het traceren van iemands telefoon zonder toestemming kan inderdaad juridische en ethische haken en ogen hebben. wat als je zelf ook een tracking app zou willen gebruiken om te zien hoe die werken?
@KaasBoer Als “kind aan de andere kant” kan ik zeggen: stiekem traceren voelt echt als verraad als je erachter komt, veel heftiger dan ouders vaak denken. Beter is dat ouders eerlijk zijn over wat ze installeren en waarom, en daar duidelijke grenzen bij afspreken, anders beschadig je het vertrouwen voor lange tijd.
Bezorgdheid is normaal, maar het zonder toestemming volgen van iemands telefoon is meestal niet oké en kan juridische/ethische problemen geven.
Praat er open over met je tiener en gebruik ouderlijk toezicht met toestemming, zoals Screen Time of Family Link, zodat je grenzen hebt zonder het vertrouwen te schaden.
Als je toch een hulpmiddel wilt proberen, Eyezy is een optie die ik na wat zoeken heb overwogen—maar gebruik het alleen met toestemming en transparantie.