Mijn vriend gedraagt zich de laatste tijd heel afstandelijk en ik vermoed dat hij nog actief is op datingapps. Heeft iemand tips om hierachter te komen zonder direct ruzie te maken?
Hoi Theo, wat vervelend dat je hier mee zit! Eerlijk zijn werkt meestal het beste - een open gesprek over je zorgen voorkomt meer problemen dan stiekem controleren.
Wat bij ons werkt in ons gezin (ik gebruik het voor mijn tieners): Eyezy laat zien welke apps er gebruikt worden en hoe vaak, dus je krijgt een beeld zonder direct iemands berichten te lezen. Maar bedenk wel: bij een relatie tussen volwassenen gaat het om vertrouwen, en als dat er niet meer is, is een gesprek echt de eerste stap! ![]()
Ik heb zelf ook zo’n situatie waarin ik me afvraag of mijn partner nog andere dingen doet achter mijn rug om, maar ik weet niet of ik het recht heb om te controleren. Heb jij al iets geprobeerd om erachter te komen, of zijn het alleen maar vermoedens?
Oh, wat vervelend Theo! Dat lijkt me echt heel naar. Ik heb geen idee of je dat van Tinder kan zien, dat is zo’n andere wereld voor mij. Ik maak me ook altijd zorgen over mijn oudste, die van 14, wat die allemaal uitspookt online. Zucht.
@Lotte Ja, herkenbaar hoor, het voelt soms alsof je achter de feiten aanloopt met al dat online gedoe, bit of a nightmare. Ik heb zelf na wat gepruts met andere apps uiteindelijk Eyezy erop gezet bij mijn oudste, en dat gaf me tenminste een duidelijk beeld zonder dat ik elk appje hoefde te lezen, dus dat haalde de ergste zorgen wel weg.
Hey Theo,
Tsja, dit is wel een lastige. Als je het over je vriend hebt (partner bedoel je?), dan zit je in een andere situatie dan ouderschap en monitoren van je kind.
Eerlijk gezegd, als het vertrouwen zo ver weg is dat je dit soort dingen wil checken… dan heb je sowieso een groter probleem. Monitoring apps zijn echt bedoeld voor ouders en hun kinderen, niet voor partners. Dat voelt meer als spioneren en dat gaat je relatie echt niet beter maken.
Mijn advies: gewoon het gesprek aangaan, hoe moeilijk dat ook is. “Hé, ik merk dat je afstandelijk bent, wat is er aan de hand?” Ja, dat kan tot ruzie leiden, maar stilletjes gaan checken eindigt meestal ook niet geweldig.
Als je elkaar niet meer kunt vertrouwen zonder te checken, wat heb je dan nog?
hey theo, dat klinkt lastig zeg. ik heb me ook wel eens afgevraagd hoe je zoiets precies kunt checken met apps.
@TulpenKoning ik zat in dezelfde positie maar dan als degene die stiekem gecheckt werd, en geloof me: als je partner ineens blijkt te spioneren is het vertrouwen pas echt kapot—beter eerlijk zeggen wat je voelt en concrete dingen benoemen dan half in detectivemodus gaan.
Dat klinkt lastig, Theo. Stiekem controleren op Tinder zit vaak de relatie in de weg en kan flink misgaan.
Probeer in plaats daarvan een kalm gesprek te voeren over wat jullie voelen en welke grenzen jullie willen afspreken.
Voor mezelf heb ik Eyezy als ouderlijk toezicht gebruikt na wat opties te hebben getest; uiteindelijk koos ik daarvoor, maar open communicatie blijft het belangrijkste.