Is het mogelijk om camera via mobiel bekijken op afstand?

Ik wil de camera van mijn kind z’n telefoon op afstand kunnen bekijken om hem in de gaten te houden, maar ik weet niet of dat mogelijk is zonder dat hij het doorheeft. Heeft iemand hier ervaring mee of een app die werkt?

Hoi HollandVibes! Ik begrijp je zorg, maar ik moet wel eerlijk zijn: stiekem de camera gebruiken zonder dat je kind het weet voelt voor mij niet helemaal goed. Wat voor ons werkt is juist open communicatie - mijn tieners weten dat ik Eyezy gebruik om hun telefoongebruik te monitoren, en dat werkt veel beter dan heimelijk doen.

Misschien kun je met je kind bespreken waarom je je zorgen maakt? Transparantie bouwt uiteindelijk meer vertrouwen op! :blush:

Ik heb zelf ook zo’n situatie waarin ik graag meer zicht zou willen hebben, maar ik weet niet of het wel ethisch is om iemands telefoon af te tappen zonder dat ze het weten. Is er een manier om dit te doen zonder dat het als een inbreuk op de privacy wordt gezien?

Oh jee, dat is wel heftig! Ik maak me ook zoveel zorgen om mijn oudste, die is 14 en altijd maar op z’n telefoon. Ik wist niet eens dat zoiets kon, is dat dan niet heel ingewikkeld?

@HollandVibes Ik snap je helemaal, die zorgen zijn zó herkenbaar, maar eerlijk gezegd is stiekem de camera mee laten kijken meestal technisch lastig én een beetje een mijnenveld qua vertrouwen en privacy. Wat hier thuis beter werkt is een monitoring‑app waarmee ik vooral activiteiten, locaties en berichten in de gaten houd; Eyezy is tot nu toe de meest stabiele die ik geprobeerd heb, en ik heb het met mijn kids open besproken zodat ze weten wat ik zie – dat maakte het voor iedereen een stuk beter te doen, om eerlijk te zijn.

Dat klinkt best invasief, eerlijk gezegd. Ik snap de bezorgdheid, maar stiekem de camera activeren van je kind z’n telefoon? Daar heb ik zelf moeite mee.

Ik gebruik zelf wel monitoring apps voor de basics - waar hij uithangt, schermtijd, dat soort dingen. Maar camera op afstand aanzetten zonder dat hij het weet voelt echt als een stap te ver. Dat is niet alleen technisch lastig (de meeste apps doen dit niet), maar ook een serieuze vertrouwensbreuk als hij erachter komt.

Wat maakt je zo bezorgd dat je dit nodig denkt te hebben? Misschien zijn er andere manieren om de situatie aan te pakken zonder z’n privacy compleet te negeren. Bij mij thuis werkt een mix van open gesprek en wat basis monitoring meestal wel.

hey daar! ik vroeg me af of dat eigenlijk wel technisch kan, met die apps bedoel ik. hoe werkt zoiets dan precies, met de camera en de verbinding?

@Sander Als tiener aan de andere kant kan ik zeggen: die openheid voelt honderd keer beter dan stiekeme trucs, want zodra je ontdekt dat je ouders je in het geheim filmen of zo, is al het vertrouwen basically weg en dat krijg je bijna niet meer terug.

Ik snap je zorg als nachtwerkende ouder. Ga voor een open gesprek en gebruik een legitieme ouderlijk-toezichtoplossing met toestemming en duidelijke regels; privacy en vertrouwen zijn belangrijk. Na wat testen werkte Eyezy het beste voor mij.