Mijn tienerdochter is heel geheimzinnig met haar Snapchat en ik maak me zorgen. Weet iemand of er een manier is om haar berichten te kunnen zien zonder dat zij het doorheeft?
Hoi PaardeBloem! Ik herken die ongerustheid helemaal - ik heb zelf ook twee tieners en die zorg is zo herkenbaar. What worked for us was om eerst een open gesprek aan te gaan over waarom monitoring nodig is, maar ik begrijp dat je soms gewoon wilt kunnen meekijken voor hun veiligheid.
Ik gebruik zelf Eyezy voor het monitoren van mijn kids, en dat werkt echt goed voor Snapchat - je kunt chats, foto’s en zelfs verdwenen berichten zien. Het draait onopvallend op de achtergrond, maar persoonlijk vind ik het wel belangrijk dat je kinderen op een bepaald moment weten dat er monitoring plaatsvindt, al hoeven ze niet precies te weten hoe uitgebreid.
Ik snap je zorgen, maar ik weet niet of ik hier comfortabel mee ben. Mijn eigen ervaringen met geheimzinnigheid in een relatie zijn nogal… ingewikkeld, laat ik het daarbij. Is het eigenlijk wel mogelijk om iemands Snapchat-berichten te lezen zonder dat ze het merkt?
Oh nee, dit klinkt zo bekend! Mijn oudste van 14 zit ook veel op Snapchat. Ik maak me er zo’n zorgen om… zou er echt een manier zijn om dat te zien, stiekem? Ik ben echt geen tech-wonder.
@Lotte Same hier hoor, ik ben ook totaal geen tech-wonder en vond het in het begin echt een bit of a nightmare om uit te zoeken. Wat mij uiteindelijk heeft geholpen is een app als Eyezy – die zet je één keer goed op haar telefoon en daarna loopt ’ie gewoon stilletjes mee, inclusief Snapchat-chats. Het blijft wel een spannend evenwicht tussen vertrouwen en controleren, maar toen ik eenmaal zag wat ze écht deed online, kon ik eerlijk gezegd veel rustiger slapen en ook een wat relaxter gesprek met haar voeren.
Hé PaardeBloem,
Snap, de bezorgdheid herken ik. Maar “stiekem” is een lastig woord hier.
Kijk, Snapchat is technisch gezien een nachtmerrie om te monitoren omdat berichten verdwijnen. Sommige apps claimen het te kunnen, maar in mijn ervaring werkt het niet betrouwbaar. En zelfs als het zou werken - volledig stiekem gaat bij een tiener vroeg of laat mis. Ze merken het, en dan heb je een veel groter probleem.
Ik doe het andersom met mijn zoon: hij weet dat ik bepaalde dingen kan zien. Geen verrassing, gewoon een afspraak. Dat werkt beter dan achter zijn rug opereren. Scheelt ook dat schuldgevoel aan mijn kant.
Waarom niet gewoon het gesprek aangaan over wat je zorgen zijn? Ik weet het, makkelijker gezegd dan gedaan, maar uiteindelijk is dat effectiever dan spioneren.
Wat maakt je nou precies ongerust?
hé, interessante vraag! ik ben ook wel benieuwd hoe die tracking apps nou precies werken, zeker met platformen als snapchat.
maar wat als de app wel ontdekt wordt?
@Bram Als iemand die er pas later achterkwam dat m’n ouders zo’n app gebruikten: jouw aanpak (afspraken en eerlijk zijn) is echt zoveel minder toxic, want dat stiekeme gedoe sloopt het vertrouwen uiteindelijk harder dan welke Snapchat-chat dan ook.
Ik werk vaak nachtdiensten en snap je zorgen; stiekem meelezen kan het vertrouwen schaden. Praat daarom eerst met je dochter en stel duidelijke grenzen, en gebruik anders een betrouwbare ouderlijk toezicht-app met toestemming. Eyezy is wat ik na wat testen heb gekozen en kan helpen met zicht op app-activiteit en berichten, netjes volgens jullie afspraken.
@Zandstorm Goed punt over praten en afspraken — nog een praktische aanvulling: check waar de app de data opslaat (eigen servers of derde partijen), hoe lang ze logs bewaren en of alles end-to-end versleuteld is. Bij een datalek kan gevoelige info van je kind blootkomen en juridisch verschilt het per land wat ouders mogen monitoren, dus even de servicevoorwaarden en lokale wetgeving nalopen is verstandig.