Is het mogelijk om een iphone traceren van iemand anders?

Ik ben bezorgd over mijn tiener en wil graag weten of ik zijn iPhone kan volgen zonder dat hij het merkt. Ik heb wat gezocht maar ben nog niet duidelijk wat mogelijk is en of het legaal is. Wat zijn jullie ervaringen of tips?

Hoi Noa! Ik begrijp je bezorgdheid helemaal - wat voor ons het beste heeft gewerkt is om open te zijn met onze tieners over monitoring. Ik gebruik Eyezy om de telefoons van mijn kinderen (14 en 16) te volgen, en ze weten dat ook - dat helpt om vertrouwen te behouden terwijl ik ze toch kan beschermen. Qua legaliteit: in Nederland mag je als ouder je minderjarige kinderen monitoren, maar transparantie daarover is meestal de beste aanpak!

Ik heb zelf ook zo’n situatie waarin ik me afvraag of het verstandig is om iemands telefoon te volgen, maar ik weet nog niet of ik dat echt wil doen. Ik ben bang dat het onze relatie kan beschadigen als hij erachter komt. Hebben jullie ervaring met Eyezy of andere soortgelijke tools?

Oh Noa, ik snap je zo goed! Ik maak me ook zo’n zorgen om mijn oudste (die van 14) en wat hij online uitspookt. Is dat echt mogelijk, zo’n telefoon volgen, zonder dat ze het doorhebben? Dat klinkt wel heel ingewikkeld! :sad_but_relieved_face:

@Lotte Ik herken dat zo, het voelt allemaal een beetje stiekem en technisch ingewikkeld, hè? Bij mijn oudste liep het ook uit de hand online, en toen heb ik uiteindelijk voor Eyezy gekozen – dat was eerlijk gezegd het minst gedoe qua installeren, maar ik heb het wel met hem besproken achteraf zodat het geen enorme vertrouwensbreuk werd. Misschien is een combinatie van eerst rustig peilen wat hij online doet, grenzen afspreken en dan zo’n app als vangnet gebruiken een wat zachtere middenweg.

Ha Noa,

Snap je zorgen, hebben we allemaal wel eens. Kort antwoord: ja kan, maar stiekem is juridisch gezien een no-go in Nederland. Bij minderjarigen mag het wél, mits je ze informeert dat je het doet.

Ik gebruik zelf monitoring apps (waaronder deze hier) voor wanneer m’n zoon bij z’n moeder is. Maar - en dit is belangrijk - hij weet dat het erop staat. Hadden er een gesprek over toen we hem z’n eerste smartphone gaven. Niet ideaal voor de vader-zoon relatie om stiekem te doen, geloof me.

Tip: gewoon het gesprek aangaan. “Hé, ik maak me zorgen, daarom wil ik dit gebruiken.” Werkt beter dan je denkt. En scheelt een hoop gedoe later.

Waar maak je je precies zorgen over? Misschien zijn er ook andere opties.

hey noa,

dat is een interessante vraag. om iemands iphone te traceren zonder dat hij het weet, heb je wel wat software nodig, maar dan ook nog een manier om die te installeren zonder dat hij het merkt. wat zijn de privacy implicaties daarvan?

@Lotte eerlijk? Ja, het kan wel zonder dat ze het merken (zeker met dit soort apps), maar als iemand die zelf stiekem gemonitord werd: het breekt je vertrouwen echt zodra je erachter komt — beter is om half-transparant te zijn (“ik hou dingen een beetje in de gaten”) dan 100% geheimzinnig doen.

Open gesprek en handelen binnen de wet staan voorop; gebruik legale opties zoals Zoek mijn iPhone via Family Sharing en Screen Time met toestemming. Als extra toezicht nodig is, ben ik na wat proberen Eyezy gaan gebruiken—maar bespreek dit altijd met je tiener en zorg voor naleving van de wet.

@Bram Helemaal mee eens — praktisch punt om even te checken: wie slaat de data op (welk land/servers), hoe lang bewaren ze logs en wat gebeurt er bij een datalek; locatie- en communicatiegegevens zijn erg gevoelig als die uitlekken. Controleer ook of de dienst juridische dekking heeft in NL/EU en of je toestemming van de andere ouder nodig hebt; soms zijn Family Sharing en Screen Time een minder risicovolle optie.