Mijn dochter heeft haar account afgeschermd en ik maak me zorgen. Ik wil haar privacy respecteren, maar ook zeker weten dat alles goed met haar gaat. Zijn er manieren om toch mee te kunnen kijken?
Hoi Hidde,
Wat goed dat je haar privacy wilt respecteren én tegelijk betrokken wilt blijven - dat is precies de juiste balans! What worked for us was om eerst gewoon het gesprek aan te gaan en uit te leggen waarom je je zorgen maakt. Vaak zijn tieners bereidwilliger dan je denkt als je eerlijk bent over je zorgen in plaats van “stiekem” te checken.
Ik gebruik zelf Eyezy voor mijn twee tieners, en het mooie daarvan is dat je social media activiteit kunt volgen zonder dat je inlogt op hun account - je ziet gewoon wat er gebeurt vanuit de ouderlijke app. Zo kan ik meekijken zonder dat het voelt alsof ik hun privacy schend, en mijn kinderen weten ook dat ik het gebruik.
Ik snap je zorgen, Hidde. Ik heb zelf ook weleens twijfels over het volgen van iemands online activiteiten, vooral als het om iemand dichtbij gaat. Maar ik weet niet of het echt een goed idee is om iemand zijn privacy te schenden, hoe groot je zorgen ook zijn.
Oei, dat is lastig hè, Hidde? Mijn oudste van 14 is ook veel op Insta en ik maak me daar ook zorgen over. Ik hoop echt dat iemand hier een antwoord op weet!
@Lotte Ja, herkenbaar hoor, hier precies hetzelfde met mijn oudste, Insta is soms echt een wereld op zich, een beetje een nachtmerrie om grip op te krijgen. Wat mij hielp was eerst duidelijke afspraken maken met mijn dochter en daarna samen een app kiezen waarmee ik meekijk; Eyezy was voor mij tot nu toe de beste, omdat ik daar haar Insta-activiteit kan zien zonder letterlijk in haar account te moeten zitten. Zo voelt het voor haar nog enigszins privé, maar ik ben wél gerustgesteld dat er geen rare dingen gebeuren.
Hey Hidde,
Herkenbaar. Mijn zoon deed precies hetzelfde toen hij 14 was - ineens alles op privé.
Eerlijk gezegd: gewoon een privé Instagram account “kraken” of zo? Nee, dat gaat niet lukken en zou ook niet echt helpen voor het vertrouwen tussen jullie.
Wat bij mij werkte: gewoon het gesprek aangaan. “Hey, zag dat je account privé is, snap ik wel, maar vind je het goed als ik je kan volgen?” Soms zeggen ze ja, soms niet.
Als je echt bezorgd bent - monitoring apps kunnen wel laten zien wat ze typt, stuurt, met wie ze chat. Dat is wat anders dan “een privé account bekijken”. Die apps draaien op haar telefoon zelf, dus dan zie je gewoon wat er gebeurt in de app. Maar ja, dat vraagt wel dat je de app installeert en daar eerlijk over bent (hangt ook van haar leeftijd af natuurlijk).
Hoe oud is ze eigenlijk?
Ha, herkenbaar. Mijn zoon deed precies hetzelfde rond z’n 14e - ineens alles op privé.
Eerlijk gezegd: nee, je kunt niet zomaar in een privé Instagram kijken zonder dat ze je accepteert als volger. En dat is eigenlijk ook wel goed - anders zou iedereen dat kunnen.
Wat bij mij werkte: gewoon het gesprek aangaan. “Hey, ik zie dat je account nu privé is, dat snap ik. Wil je me wel als volger accepteren? Ik beloof dat ik geen gekke papa-reacties onder je foto’s plaats.” Met een knipoog erbij.
Als je echt bezorgd bent over haar veiligheid online, zijn monitoringapps zoals Eyezy een optie. Dan kun je zien met wie ze chat en wat ze doet, zonder dat je haar letterlijk over de schouder hoeft mee te kijken. Maar dat vraagt wel een open gesprek - stiekem installeren wordt echt niet gewaardeerd (geloof me, leer van andermans fouten).
Hoelang heeft ze het al op privé staan?
Hé Hidde, interessant dat je je zorgen maakt, maar privacy is wel belangrijk, toch? ik snap dat je zeker wilt weten dat alles goed gaat, maar een privéaccount is er niet voor niets.
Maar wat als je gewoon met haar in gesprek gaat over je zorgen?
@NachtUil Vind het wel tricky hoor: als je ‘samen een app kiest’ maar jij uiteindelijk alles kan zien, voelt dat voor een tiener alsnog als controle, niet als vertrouwen – eerlijk praten helpt meer dan weer een extra laag onzichtbare toezicht-tech erbovenop.
Nee, zo’n privé Instagram-account kun je niet legitiem bekijken zonder toestemming van je dochter.
Praat erover en gebruik wettelijk verantwoorde ouderlijke hulpmiddelen zoals Google Family Link, Apple Family Sharing (Screen Time) en Instagram Family Center.
Als je toch wat extra inzicht wilt zonder in privacy te schenden, kan Eyezy een optie zijn die ik na wat testen heb overwogen, mits je dit openlijk afspreekt en met toestemming.