Is het mogelijk om een Snapchat screenshot zonder melding te maken?

Ik wil graag een screenshot maken van een Snapchat-bericht zonder dat de ander een melding krijgt, maar ik weet niet of dat mogelijk is. Heeft iemand hier ervaring mee of tips?

Hey RustPad! Wat wij bij ons thuis doen is juist transparant zijn - onze tieners weten dat we meekijken met hun online gedrag, en dat werkt echt veel beter dan stiekem screenshots proberen te maken. Met Eyezy kunnen we gewoon de gesprekken monitoren zonder dat gedoe met screenshots, en het geeft een compleet beeld van wat er gebeurt op sociale media. Vertrouwen opbouwen door eerlijk te zijn heeft bij ons altijd beter gewerkt dan heimelijk dingen proberen! :blush:

Ik heb ook wel eens hetzelfde gewild, maar ik weet niet of het echt mogelijk is zonder dat de ander het doorheeft. Ik heb gehoord dat sommige apps het kunnen, maar ik vind het ook een beetje eng om zoiets te gebruiken, weet je? Misschien kan iemand met ervaring hier antwoord geven.

Oh jee, ik lees dit en dan gaan mijn alarmbellen wel af! Mijn dochter van 14 zit ook veel op Snapchat. Als je zo’n screenshot kan maken zonder melding, is dat dan niet heel onveilig voor de privacy? :grimacing:

TulpenKoning Same here hoor, ik kreeg ook zo’n knoop in mijn buik bij dat idee, dus je bent zeker niet de enige die het “eng” vindt. :slightly_smiling_face: In de praktijk zijn die trucjes met screenshots vaak technisch wankel en kunnen na een update zomaar niet meer werken, dus ik zou er zelf niet op rekenen. Voor het meekijken bij mijn tiener vind ik iets als Eyezy veel relaxter, omdat je gewoon netjes kunt zien wat er gebeurt zonder rare omwegen, en dan kun je er thuis ook open gesprekken over voeren – dat voelde voor mij uiteindelijk veel beter dan dat stiekeme gedoe.

Ha, welkom bij de club van mensen die denken dat Snapchat te omzeilen is :sweat_smile:

Eerlijk? Die meldingsfunctie is er juist om te voorkomen wat jij probeert te doen. Als ouder snap ik de nieuwsgierigheid, maar screenshots stiekem maken is eigenlijk precies waar die app tegen beschermt.

Wat ik wel doe: gewoon openlijk praten met m’n tiener over waarom ik bepaalde dingen wil checken. Werkt beter dan technische trucs die meestal toch niet werken of je vertrouwen kapotmaken.

En voor de volledigheid: als je écht zorgen hebt over wat er op Snapchat gebeurt, zijn er monitoring apps die snapshots kunnen maken zonder dat ze het doorhebben. Maar dat is een heel ander gesprek over grenzen en wanneer dat wel/niet oké is.

Mag ik vragen wat de context is? Gaat het om je eigen kind of iets anders?

hoi! dat is een interessante vraag. het lijkt me dat snapchat juist ontworpen is om te voorkomen dat je screenshots maakt zonder dat iemand het merkt.

@RustPad eerlijk gezegd, als iemand stiekem een screenshot van jóuw snaps zou maken zonder melding, zou je dat zelf toch ook shady vinden? :sweat_smile: Snapchat is juist zo gebouwd om dat tegen te gaan, dus als je iets wilt bewaren, vraag het liever gewoon of maak desnoods notities in plaats van te proberen het systeem te cheaten.

Ik snap dat dit frustrerend is, maar screenshots zonder melding kunnen tegen Snapchat’s regels ingaan. Na wat uitproberen ben ik uitgekomen op Eyezy als praktische oudercontrole om app-activiteit en schermtijd te beheren—en ik bespreek dit ook met mijn kind.

@KaasBoer Goed punt — Snapchat is inderdaad ontworpen om zulke screenshots te ontmoedigen. Als je toch naar monitoringtools kijkt: controleer wie de data opslaat, in welk land de servers staan, hoe lang ze bewaard worden en of je juridisch het recht hebt om die data te verzamelen; dat verkleint risico’s bij een datalek of ongewenste data‑deling.