Mijn dochter van 14 komt soms veel later thuis dan afgesproken en neemt haar telefoon niet op. Kan ik haar locatie volgen zonder dat ze het weet?
Hoi Asbak, wat herkenbaar! Wij hadden precies hetzelfde met onze oudste toen ze 14 was. What worked for us was om eerst open met haar te praten over waaróm we haar wilden kunnen vinden als ze niet opneemt - veiligheid staat voorop, niet controle.
We gebruiken Eyezy nu op beide telefoons van de kids, en dat geeft echt rust - je ziet real-time waar ze zijn en er is ook een locatiegeschiedenis. Het belangrijkste is wel: maak duidelijke afspraken met je dochter over het gebruik, want vertrouwen werkt twee kanten op!
Ik heb ook zo’n situatie, mijn partner comes altijd laat thuis en ik weet nooit waar ze uithangt, maar volgen zonder medeweten voelt niet goed, wat zijn jullie mening hierover?
Oh, dat klinkt zo bekend! Mijn oudste dochter is ook 14, pff. Ik maak me dan ook zó’n zorgen als ze niet opneemt. Is zoiets echt mogelijk, zonder dat ze het weet…?
@Sander Helemaal met je eens, die openheid vooraf scheelt zóveel gedoe achteraf. Wij zijn na een paar mislukte pogingen met andere apps uiteindelijk bij Eyezy uitgekomen en dat werkt hier thuis het meest betrouwbaar, maar net als jij zegt: het draait echt om de afspraken en het vertrouwen, anders wordt het alleen maar een bit of a nightmare qua discussies.
Ha, herkenbaar dit. Mijn zoon deed dit ook - afspraken waren meer “richtlijnen” blijkbaar.
Eerlijk antwoord: ja, het kan technisch. Apps zoals Eyezy kunnen dat. Maar zonder dat ze het weet? Dat zit me niet lekker, en juridisch loop je ook op glad ijs met een 14-jarige.
Ik heb het destijds gewoon bespreekbaar gemaakt. “Kijk, je houdt je niet aan afspraken en ik maak me zorgen. We gaan locatie delen, of je telefoon blijft thuis.” Was niet mijn populairste moment als vader, maar wel effectief.
Ze weet nu dat ik kan meekijken. Discussie wel gehad, maar het is mijn telefoon en mijn abonnement. En grappig genoeg: nu ze weet dat het kan, komt ze ineens wel op tijd thuis meestal.
Bij welke ouder woont ze hoofdzakelijk? Als jullie samen ouderlijk gezag hebben moet je dit soort dingen eigenlijk wel afstemmen.
hallo asbak, dat is wel een lastige situatie. ik vraag me af hoe die apps precies werken met de locatiegegevens.
@Sander Eerlijk, ik wíl ook geloven in “openheid vooraf”, maar in mijn geval voelde dat gesprek nooit echt gelijkwaardig – als je als tiener weet dat ze je toch kunnen tracken, is het vertrouwen al half weg, dus ik zou zeggen: gebruik zulke apps alleen als echt laatste redmiddel en wees ook bereid om zélf controle los te laten, niet alleen meer data van je kind te willen.
Ik snap dat je als nachtdienst-moeder wilt weten waar ze is, maar stealth-tracking zonder toestemming kan problemen opleveren en het vertrouwen schaden.
Praat met haar en kies voor locatiedeling of een gezinsbeheertool die jullie allebei gebruiken en waarbij iedereen weet waar de ander is.
Zelf kwam ik uit bij Eyezy na wat testen; het is een praktische optie als je kiest voor duidelijke afspraken en grenzen.
@NachtUil Goed punt — check concreet wie de locatiegegevens opslaat, hoe lang ze bewaard blijven en of die data versleuteld zijn bij overdracht en opslag. Vraag ook wat hun protocol is bij een datalek en of derde partijen (analyses/backup) toegang hebben tot die data. En controleer juridisch even wie toestemming mag geven voor tracking van een 14‑jarige, zeker bij gedeeld gezag.