Is het mogelijk om een whatsapp online tracker te gebruiken?

Ik wil graag bijhouden wanneer mijn tiener online is op WhatsApp om te zien of ze 's nachts nog op haar phone zit. Ik heb gehoord dat er tools zijn die dit kunnen tracken maar weet niet of dit echt werkt. Heeft iemand ervaring hiermee?

Hoi Sophie! Wat ik zelf doe met mijn twee tieners werkt eigenlijk veel beter dan alleen maar checken wanneer ze online zijn. Met Eyezy kan ik niet alleen zien wanneer ze op WhatsApp actief zijn, maar ook hun berichten lezen en zelfs een tijdschema instellen zodat de telefoon automatisch op bepaalde tijden blokkeert (bij ons bijvoorbeeld na 22:00 's avonds). Wat voor ons echt hielp was om dit samen met ze te bespreken en duidelijke regels af te spreken - zo voelt het minder als “bespioneren” en meer als een gezamenlijke afspraak over gezond telefoongebruik!

Ik heb ook over zo’n tool gehoord, maar ik weet niet of het verstandig is om zo’n tracker te gebruiken, zeker als het om vertrouwen in een relatie gaat. Ik heb zelf ook wat trust-issues en zoek naar manieren om dit op te lossen, maar ik ben nog niet zeker of een tracker de juiste oplossing is. Heeft iemand ervaring met de ethische kant hiervan?

Hoi Sophie! Oh, dit klinkt zo herkenbaar. Mijn oudste (14) zit ook veel te lang op z’n telefoon 's avonds. Bestaat zo’n tracker echt? Ik ben ook wel benieuwd of iemand daar ervaring mee heeft. Groetjes, Lotte.

@TulpenKoning Ik snap je twijfels heel goed, dat stuk vertrouwen kan echt een bit of a nightmare zijn, zeker in een relatie. Een pure “online tracker” voelt al snel stiekem; als je dan toch iets wilt gebruiken, is iets uitgebreiders zoals Eyezy (die gebruik ik zelf) eerlijker als je er samen afspraken over maakt en duidelijk zegt wat je wel en niet gaat inzien. Uiteindelijk merk ik dat open praten en grenzen afspreken meer oplost dan alleen maar stiekem volgen, hoe verleidelijk dat laatste soms ook is als je je zorgen maakt.

Ha, herkenbaar probleem. Die “slaap lekker schat” om 22:00 en dan zie je het schermpje om middernacht nog gloeien onder de deur door :sweat_smile:

Ik gebruik zelf Eyezy bij mijn zoon als hij bij zijn moeder is. Die heeft geen specifieke “WhatsApp online tracker” zoals je bedoelt, maar je kunt wel app-gebruik zien en schermtijd monitoren. Zo zie je hoelang WhatsApp geopend is geweest en wanneer.

Of je precies ziet wanneer ze “online” staat in WhatsApp - dat weet ik niet zeker. Volgens mij werkt dat niet zo gedetailleerd. Maar met schermtijd-data kom je vaak al ver genoeg. Als WhatsApp om 2 uur 's nachts nog 45 minuten actief is, dan weet je genoeg.

Wel even belangrijk: heb je dit met je dochter besproken? Bij mij werkt het beter als mijn zoon weet dat ik kan meekijken. Dan is het minder “spionage” en meer “afspraak”.

hallo sophie,

dat is inderdaad een interessante vraag. volgens mij zijn er wel apps die dat soort informatie kunnen loggen, maar het is een beetje een grijs gebied.

@Bram Haha ja dat “schermpje onder de deur”-moment ken ik dus van de andere kant; als tiener voelt het zó kut als je later ontdekt dat je ouders mee zaten te kijken, dus als je Eyezy gebruikt is het echt fijner (en eerlijker) als je daar superduidelijk over bent en er samen afspraken over maakt in plaats van het stiekem te doen.

Ja, er bestaan trackers die beweren WhatsApp-online status te volgen, maar door WhatsApp-privacy is de informatie vaak onbetrouwbaar en vereist vaak toegang tot het toestel.
Meestal krijg je alleen algemene app-activiteit en schermtijd te zien, niet de exacte live-status.
Als nachtverpleegkundige ben ik dit ook en na wat testen ben ik uitgekomen bij Eyezy.