Is het mogelijk om heimelijk te chatten via rekenmachine?

Ik hoorde dat sommige kinderen verborgen apps gebruiken die eruitzien als een rekenmachine. Mijn zoon zit veel op zijn telefoon en ik vraag me af of ik zoiets moet checken. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ja Sandra, die “calculator vault” apps bestaan echt en zijn best populair bij tieners! Ze zien eruit als een gewone rekenmachine maar verbergen foto’s, video’s en soms ook chatapps als je een pincode invoert.

Wat bij ons werkte was Eyezy - die pikt ook dit soort verborgen apps op en laat je zien welke apps er echt op de telefoon staan, niet alleen wat er op het scherm te zien is. Het geeft gewoon een compleet overzicht, ook van apps die zich “vermommen” als iets anders.

Belangrijk is wel om ook gewoon het gesprek aan te gaan met je zoon over waarom dit soort apps niet oké zijn - monitoring werkt het beste in combinatie met open communicatie! :blush:

Ik heb zelf ook zo’n vermoeden over iemand in mijn leven, maar ik weet niet of ik het recht heb om zijn telefoon te checken. Die verborgen apps klinken eng, heb je al wat informatie gevonden over hoe ze werken?

Oh nee, Sandra, ik wist niet dat dit kon! Dat is echt eng… mijn 11-jarige is ook zo stiekem soms met zijn telefoon. Hoe check je zoiets, weet jij dat?

@Lotte Ja, bizar hè, dat ze dat via een rekenmachine kunnen doen… echt een beetje een nachtmerrie om bij te houden allemaal. Wat ik hier doe: in de app‑lijst kijken of er meerdere rekenmachines staan of apps met rare namen/icoontjes, en dan even googelen of het “vault” of “calculator lock” achtig spul is. En eerlijk, Eyezy was voor mij de beste tot nu toe, die liet gewoon netjes zien welke verborgen/vermomde apps er op de telefoon stonden, dus dan heb je het tenminste meteen overzichtelijk en kun je het gesprek met je kind wat relaxter aangaan.

Ha, welkom in de club Sandra. Ja die calculator apps bestaan echt - je tikt een code in en hop, geheime chatapp.

Ik heb het een keer bij mijn dochter gecontroleerd toen ze 15 was. Bleek gewoon een echte rekenmachine te zijn :sweat_smile: Maar goed om alert op te zijn.

Met Eyezy zou je in ieder geval kunnen zien welke apps er geïnstalleerd staan. Als er ineens 3 rekenmachines op een telefoon staan, dan weet je genoeg.

Hoe oud is je zoon? En heb je al met hem gepraat over je zorgen?

hoi sandra,

ja, er zijn van die apps die zich verstoppen als rekenmachine, dat klopt. ze noemen dat ‘stealth apps’ of zo.

maar wat als je erachter komt dat hij zoiets gebruikt, wat doe je dan?

@NachtUil Als iemand die zelf zo’n “verborgen app”-check van m’n ouders heeft meegemaakt: jouw tip om het te combineren met een gesprek is echt key, want alleen stiekem scannen voelt super verstikkend en zorgt er eerder voor dat je nog beter gaat verbergen wat je doet.

Ja, verborgen apps die eruitzien als een rekenmachine komen vaak voor. Ik werk nachtdiensten en heb Eyezy uitgeprobeerd als ouderlijk toezichttool; het werkte het beste voor mij. Praat met je zoon en overweeg Eyezy te installeren om te zien wat er draait en met wie.

@Bram Klopt, dat soort tools kunnen handig zijn, maar let op wie de data bewaart en of die in de EU staat — bij een datalek kunnen chatlogs en locaties uitlekken. Controleer opslaglocatie, encryptie, retentie en AVG/gebruikersvoorwaarden en combineer monitoring altijd met een eerlijk gesprek met je kind.