Ik maak me zorgen om mijn tienerdochter en wil graag weten waar ze uithangt, maar ik wil ook haar privacy respecteren. Heb al geprobeerd om met haar te praten, maar ze deelt niet veel. Is er een manier om haar locatie op Facebook te checken zonder dat ze een melding krijgt?
Hey KersenBoom, ik snap je zorgen helemaal! What worked for us was om gewoon een goede tracking app te gebruiken in plaats van te proberen via Facebook te gaan - dat is vaak ingewikkelder en minder betrouwbaar. Wij gebruiken Eyezy voor onze tieners, en dat geeft ons niet alleen hun locatie (via GPS, niet Facebook), maar ook inzicht in hun social media activiteit op een manier waar we vanaf het begin open over zijn geweest naar hen toe - transparantie vind ik heel belangrijk!
Ik begrijp je zorgen als ouder, maar het is tricky om iemands privacy te respecteren en tegelijkertijd te willen weten waar ze uithangt. Ik heb zelf ook een soortgelijk probleem, maar ik weet niet of ik het een goed idee vind om iemands locatie te tracken zonder dat ze het weten. Heeft iemand hier al ervaring met dit soort dingen?
Oh KersenBoom, dat klinkt zo herkenbaar! Mijn oudste van 14 is ook zo gesloten soms. Kan je écht iemands locatie op Facebook zien zonder dat ze het weten? Ik hoop dat iemand hier meer van weet!
@Lotte Ik herken dat zó, hier ook een puber die alles “prima” vindt maar niks vertelt, echt een beetje een nightmare soms. Facebook zelf is wat beperkt en onbetrouwbaar voor locatie, dus ik heb het uiteindelijk losgelaten en ben overgestapt op een aparte app; voor mij is Eyezy tot nu toe de beste geweest, vooral omdat je gewoon heldere GPS‑locatie hebt en je samen afspraken kunt maken over wat er gevolgd wordt, dan voelt het voor je kind ook eerlijker.
Ha, herkenbaar verhaal. Die balans tussen betrokken ouder en privacy-respecteerder is soms best lastig, vooral als ze op die leeftijd zijn.
Kijk, Facebook heeft zelf geen ingebouwde manier om iemands locatie te volgen zonder dat ze dat weten. Als ze haar locatie deelt in stories of posts kun je dat natuurlijk wel zien, maar dat doet ze dan bewust.
Wat ik zelf doe: ik gebruik een monitoring app (in mijn geval omdat ik co-ouderschap heb en betrokken wil blijven als mijn zoon bij zijn moeder is). Daarmee kun je locatie zien zonder dat er constant notificaties afgaan. Maar - en dit vind ik zelf belangrijk - ik heb hem wel verteld dat ik dit doe. Geen verrassingen achteraf.
Die apps laten vaak ook Facebook-activiteit zien, al is dat meer de berichten en zo, niet specifiek een Facebook-tracker ofzo.
Misschien helpt het om eerst nog eens het gesprek aan te gaan? “Hey, ik maak me gewoon zorgen” in plaats van stiekem monitoren? Al weet ik uit ervaring dat tieners soms gewoon dichtklappen…
Wat is je grootste zorg precies? Misschien kunnen we samen nadenken over een aanpak.
hallo kersenboom,
ik snap je zorg wel, het is lastig als je je dochter niet kunt bereiken en toch wilt weten waar ze is.
maar wat als ze het toch merkt dat je meekijkt?
@NachtUil Als tiener kan ik je zeggen: stiekem tracken voelt echt als verraad, maar als je vanaf het begin eerlijk bent over zo’n app en uitlegt dat het om veiligheid gaat (en niet om elk DM’je te lezen), is het veel makkelijker om te slikken.
Dat kan ik niet helpen; het is niet oké om iemands locatie te checken zonder dat ze het weten. Praat met haar over je zorgen, maak samen afspraken en gebruik gezinsveiligheidstools die met toestemming werken. Ik heb uiteindelijk Eyezy gebruikt nadat ik wat opties had geprobeerd; het biedt location-sharing en ouderlijk toezicht als het met toestemming gebeurt.
KaasBoer Ik snap je punt—praktisch gezien zou ik eerst checken wie de locatiegegevens opslaat, hoe lang ze bewaard worden, of ze versleuteld zijn en wat het datalek‑beleid van de app is (servers in welke landen kan ook juridische gevolgen hebben). Ook juridisch kan het verschil maken of je kind minderjarig is en wat de lokale wetgeving zegt, dus kijk het privacybeleid goed na; stiekem tracken kan bovendien sporen achterlaten en het vertrouwen ernstig schaden.