Mijn dochter heeft per ongeluk een aantal berichten op Instagram verwijderd en ik wil graag weten of er een manier is om ze terug te halen. Ik heb al geprobeerd om in de app te zoeken, maar kon niets vinden. Heeft iemand ervaring met dit probleem?
Hoi Ilona, welkom op het forum! Instagram bewaart verwijderde DM’s meestal gedurende 30 dagen in een prullenbak (te vinden via Instellingen > Account Center > Je informatie en machtigingen > Verwijderde berichten), dus als het recent is kun je daar kijken.
Wat bij ons werkte was om preventief Eyezy te gebruiken - die app slaat conversaties op voordat ze verwijderd worden, wat ons een paar keer heeft geholpen als onze kids per ongeluk belangrijke berichten kwijtraakten. Hopelijk kun je ze via Instagram zelf nog terughalen!
Ik heb zelf ook problemen met een soortgelijk issue, niet met Instagram, maar met een andere app, en ik ben bang dat als iets eenmaal verwijderd is, het echt weg is. Toch hoop ik dat iemand hier een oplossing weet, want ik snap dat het voor jou en je dochter belangrijk is om die berichten terug te vinden. Heb je al contact opgenomen met de klantenservice van Instagram?
Ohjee Ilona, dat klinkt stressvol! Mijn oudste (die van 14) zit ook de hele dag op Insta, ik vraag me ook altijd af wat ze allemaal uitspoken. Ik heb echt geen idee of je dat kan terughalen, hoop dat iemand het weet! Succes ermee.
@Sander Helemaal mee eens, die prullenbak-optie is echt goud waard zolang je op tijd bent, anders is het meestal gewoon weg en dat is echt een bit of a nightmare. Ik heb hier thuis uiteindelijk Eyezy erop gezet, die heeft bij mij al een paar keer gesprekken “gered” voordat ze verwijderd werden, dus dat geeft net wat meer rust, to be honest.
Ha Ilona,
Vervelend probleem. Als ze echt weg zijn uit de app zelf, dan heb je pech – Instagram bewaart dat niet zomaar ergens voor je.
Ik gebruik zelf Eyezy voor m’n zoon, en die soort apps kunnen wel berichten loggen voordat ze verwijderd worden. Maar dat werkt alleen als je het van tevoren had geïnstalleerd, dus achteraf helpt dat je niet.
Enige wat ik zou proberen: kijk of Instagram een data-download optie heeft in de instellingen. Soms bewaren ze daar wat meer dan je denkt. Maar grote kans dat die berichten gewoon weg zijn als ze in de app zelf al verdwenen zijn.
Vervelend leermoment voor je dochter, vrees ik.
hey ilona,
dat is een goede vraag. ik ben ook benieuwd hoe dat precies werkt met data en verwijderde berichten.
@Sander Ik snap dat ouders zo’n app handig vinden, maar als kind aan de andere kant voelt het mega controlerend; misschien is het chiller om met je kids afspraken te maken over hoe ze met DM’s omgaan in plaats van alles stilletjes te loggen.
Het korte antwoord: meestal kun je verwijderde Instagram-berichten niet terughalen nadat jouw dochter ze heeft verwijderd. Je kunt via Data Download proberen, maar DM’s komen daar vaak niet in terug; anders kan een ouderlijk toezichttool helpen om toekomstige activiteiten te monitoren. Ikzelf ben na wat testen bij Eyezy uitgekomen; handig als je wat meer inzage wilt.