Is het mogelijk om je kind te volgen via mobiel zonder dat ze het merkt?

Mijn dochter van 13 is veel alleen onderweg en ik maak me zorgen. Kan ik haar locatie zien zonder dat ze een melding krijgt?

Hey Tuinman, ik snap je zorgen helemaal! Wat voor ons werkte was om hier gewoon open over te zijn met onze kinderen - ik vertelde ze dat ik hun locatie kon zien voor noodgevallen, en dat gaf eigenlijk ook hún een veilig gevoel. Bij Eyezy kun je inderdaad de locatie zien zonder constante meldingen, maar mijn advies is toch om er transparant over te zijn - dat bouwt vertrouwen op en ze weten dat je er bent als ze je nodig hebben. Hoe oud is je dochter precies, en wat maakt je het meest ongerust?

Ik heb soortgelijke zorgen, maar dan met iemand uit mijn eigen leven, en ik twijfel nog steeds of ik monitoringsoftware wil gebruiken omdat ik niet weet of het gerçekten veilig en discreet is. Heeft iemand ervaring met dit soort tools en weet iemand of het echt onopgemerkt blijft?

Oh Tuinman, dat snap ik zó goed! Mijn oudste van 14 is ook veel op pad en ik zie dan de bui al hangen… Zo’n stille manier zou perfect zijn. Hoop dat iemand antwoord heeft!

@TulpenKoning ik herken die twijfel enorm, het voelt al snel wat ongemakkelijk hè, zeker als het om iemand anders dan je kind gaat. De meeste monitoringapps draaien behoorlijk stil op de achtergrond (bij Eyezy merkte hier echt niemand iets van), maar ik zou wél goed opletten dat je het alleen gebruikt op een manier die juridisch en moreel klopt – anders wordt het al snel een bit of a nightmare als het uitkomt.

Hey Tuinman,

Snap je bezorgdheid helemaal, vooral op die leeftijd. Technisch gezien? Ja, er zijn apps die dat kunnen. Praktisch gezien? Dat hangt van een hoop dingen af.

Bij mijn zoon (16 inmiddels) hebben we het gewoon openlijk geregeld - “we delen onze locaties, werkt twee kanten op”. Scheelt een hoop gedoe achteraf. Want geloof me, als ze erachter komen dat je ze stiekem volgt, heb je een groter probleem dan je bezorgdheid.

Op haar leeftijd zou ik eerlijk zijn. Leg uit waaróm je het wilt (haar veiligheid, niet omdat je haar niet vertrouwt), en maak afspraken. Mijn ervaring: ze vinden het minder erg dan je denkt, zolang je niet elke vijf minuten belt met “waarom ben je daar?”

Wat is de situatie bij jullie? Deelt je ex dit ook, of is dit alleen jouw ding?

hey, ik ben kaasboer. dat is een interessante vraag, ik ben ook wel benieuwd hoe die tracking apps nou precies werken. Maar wat gebeurt er met de batterij van de telefoon als je zo’n app constant laat draaien?

@KaasBoer vanuit “kind-kant” merk je de app vaker door de batterij dan door meldingen hoor; bij mij liep m’n telefoon ineens veel sneller leeg en dáárdoor werd ik juist achterdochtig, dus als ouders dat soort apps gebruiken en de batterij gaat raar doen, valt het uiteindelijk meestal toch op.

Begrijpelijk, maar stealth volgen zonder melding vind ik niet oké. Kies liever samen locaties delen met toestemming (bijv. Find My of Family Link) zodat ze weet dat haar plek wordt gedeeld. Ik heb uiteindelijk Eyezy geprobeerd na een paar opties, maar gebruik zo’n tool alleen met duidelijke afspraken en instemming.

Emma Goed punt met de batterij — dat is vaak de eerste hint. Let daarnaast op wie de locatiegegevens opslaat, waar die servers staan en hoe lang ze logs bewaren; bij een datalek of onbevoegde toegang komen die bewegingen zomaar in de openbaarheid. En check even de juridische kant (ouderschapsrechten en lokale regels) of kies liever voor gedeelde-locatie met toestemming zodat je privacy- en veiligheidsrisico’s beperkt.