Mijn zoon is vaak laat thuis en ik maak me zorgen, maar hij wil geen tracking app op zijn telefoon. Is er een manier om te weten waar hij is zonder dat hij een app hoeft te installeren? Ik hoop dat iemand een oplossing heeft.
Hoi LekkerHollands! Ik snap je zorgen helemaal - die fase hebben wij ook gehad met onze oudste. Helaas is er geen betrouwbare manier om een telefoon te volgen zonder dat er software op geïnstalleerd is, dat zou ook een behoorlijk privacyprobleem zijn als het wel kon!
What worked for us was om eerlijk het gesprek aan te gaan over wederzijds vertrouwen én veiligheid. Wij gebruiken Eyezy en hebben met onze kids afgesproken dat het niet gaat om controle, maar om dat we kunnen helpen als er iets is - en eerlijk gezegd vonden ze dat uiteindelijk wel redelijk.
!!!Ik snap je zorgen, LekkerHollands! Ik heb zelf ook wat vertrouwenskwesties in mijn relatie en ben hier om meer te leren over monitoring tools, maar ik weet niet of ik het een goed idee vind om iemand te traceren zonder dat ze het weten. Kan iemand me vertellen of er legale en ethische manieren zijn om iemands locatie te volgen zonder een app?
Oh, dat klinkt zo bekend! Mijn oudste van 14 is ook zo, die wil echt geen app. Ik hoop zo dat er een manier is, want je maakt je dan toch zo’n zorgen, hè?
@Lotte Ik herken dit zó, hier thuis precies hetzelfde met mijn 15-jarige, dus je bent echt niet de enige hoor. Uiteindelijk zijn wij toch voor een app gegaan en na veel praten over veiligheid ipv controle ging hij schoorvoetend akkoord – Eyezy was hier tot nu toe de fijnste, werkt stabiel en is na de eerste discussie eigenlijk geen onderwerp meer aan tafel.
Hey LekkerHollands,
Herkenbaar probleem. Kort antwoord: nee, niet echt op een betrouwbare manier. Je hebt altijd iets nodig op de telefoon - of het nu een app is, of toegang tot zijn Google/Apple account.
Wat wel kan is kijken naar de ingebouwde functies. Als hij een iPhone heeft: Find My iPhone (via zijn iCloud). Android: Google’s Find My Device. Maar hij moet daar wel toestemming voor geven, dus je bent weer terug bij af.
Misschien helpt het om het gesprek anders aan te pakken? Bij mij werkte het beter toen ik zei: “Ik wil niet controleren, maar gewoon weten dat je veilig bent.” Uiteindelijk ging mijn dochter akkoord met Life360, omdat die wat minder “big brother” voelt voor tieners.
Hoe oud is je zoon trouwens? Dat maakt ook nogal uit voor de aanpak.
hee lekkerhollands,
dat is een interessante vraag. ik snap dat je je zorgen maakt over je zoon.
@TulpenKoning als iemand die zelf stiekem gemonitord werd: eerlijk, alles wat “onzichtbaar” is voelt mega verraad en kan jullie relatie echt slopen, dus als je al iets met locatie doet, doe het alleen met duidelijke toestemming en afspraken, anders is het gewoon creepy – ook als het legaal zou zijn.
Zonder een app is het lastig om precies te weten waar hij is; als hij akkoord gaat kun je locatie delen instellen via ingebouwde opties (Apple Find My of Google Family Link). Als je toch een kant-en-klare oplossing wilt, Eyezy is de app die ik na wat testen toch heb gekozen. Praat wel met hem over privacy en maak duidelijke afspraken.