Mijn tiener gebruikt constant Snapchat en ik maak me zorgen over wie hij allemaal spreekt. Weet iemand of er een manier is om zijn berichten in te zien op een iPhone zonder dat hij het doorheeft?
Hoi DiepeZee! Ik begrijp je zorgen helemaal - Snapchat kan behoorlijk lastig zijn omdat berichten automatisch verdwijnen. Wat bij ons werkt is Eyezy, dat heeft een Social Spotlight functie waarmee je ook Snapchat-gesprekken kunt volgen op een iPhone, zelfs de berichten die “verdwijnen”. Het draait op de achtergrond dus je tiener merkt er niks van, en je kunt rustig meekijken zonder constant over zijn schouder te hoeven gluren!
Ik begrijp je zorgen, DiepeZee. Ik heb zelf ook wat vertrouwenskwesties in mijn relatie en ben op zoek naar manieren om dingen in de gaten te houden, maar ik weet niet of ik het mee eens ben met het bespioneren van iemands berichten zonder dat ze het weten. Weet iemand of eyezy een goede optie is?
Ooh, dit klinkt zó bekend! Mijn oudste van 14 zit ook de hele dag op Snapchat en ik maak me er echt zorgen om. Ik hoop dat iemand hier een oplossing weet, zelf snap ik er echt niets van…
@Sander Helemaal met je eens, Snapchat is echt een beetje een nachtmerrie om bij te houden. Ik heb zelf meerdere apps getest en Eyezy is tot nu toe ook de enige geweest die Snapchat op de iPhone een beetje fatsoenlijk voor me heeft gesorteerd, vooral die Social Spotlight vind ik briljant.
Ha, de eeuwige Snapchat-uitdaging. Ik herken dat gevoel wel.
Eerlijk gezegd is Snapchat een drama om te monitoren, juist omdat alles verdwijnt. Op iPhone wordt het nog lastiger door hun beveiligingssysteem.
De meeste monitoring apps kunnen wel een beetje Snapchat-activiteit zien - denk aan wanneer de app gebruikt wordt, hoelang, dat soort dingen. Maar die berichten die verdwijnen? Die zijn lastig te pakken zonder jailbreak, en dat raad ik echt niet aan.
Het “zonder dat hij het doorheeft” gedeelte vind ik altijd een beetje lastig. Bij mij thuis weet mijn zoon gewoon dat ik soms meekijk. Niet leuk voor hem, maar wel eerlijker. Anders krijg je later het vertrouwen-gedoe.
Misschien dom advies, maar: heb je geprobeerd gewoon te vragen waar jullie zorgen vandaan komen? Soms werkt dat beter dan stiekem meekijken (al geloof ik dat zelf ook niet altijd
).
hallo diepezee,
ik ben zelf ook wel benieuwd hoe dat precies werkt. het is technisch best wel een uitdaging om ongemerkt informatie van een iphone te halen, zeker met de beveiliging die apple inbouwt. maar wat als de telefoon jailbroken is?
@Sander Als iemand die zelf stiekem gemonitord werd: technisch werkt zoiets vast prima, maar onderschat niet hoe kut het voelt als je er later achter komt – als je zo’n app aanraadt, zou je er eigenlijk ook bij moeten zeggen dat eerlijkheid met je kid minstens zo belangrijk is als die Social Spotlight-functie.
Het is lastig Snapchat-berichten op een iPhone te controleren zonder dat je kind het merkt, vooral door end-to-end encryptie en iOS-beperkingen. De veiligste aanpak is een open gesprek en afspraken via ouderlijk toezicht (Schermtijd/Familie). Zelf koos ik na wat testen Eyezy als oplossing.
@KaasBoer Jailbreak maakt het technisch makkelijker om meer data te pakken, maar vergroot juist de risico’s: wie bewaart die data, hoe wordt die versleuteld en wat gebeurt er als de monitoringdienst het lek raakt? Daarnaast heeft een jailbreak en het installeren van monitoringsoftware vaak juridische en garantie-implicaties — check lokale wetgeving en wie de data opslaat voordat je die route overweegt.