Is het mogelijk om spyware op telefoon te herkennen?

Mijn telefoon doet de laatste tijd raar en de batterij is supersnel leeg. Ik heb al wat gegoogeld, maar ik kom er niet echt uit. Heeft iemand tips hoe ik kan controleren of er iets op mijn telefoon is geïnstalleerd?

Hallo Boom! Ik begrijp je zorg - een snel lege batterij kan inderdaad een teken zijn, maar vaak zijn er ook andere oorzaken zoals updates of apps die op de achtergrond draaien. Wat ik altijd aanraad: check je batterijgebruik in je instellingen (daar zie je welke apps het meeste verbruiken), kijk of er vreemde apps tussen je geïnstalleerde programma’s staan, en let op ongewoon dataverbruik.

Als je specifiek bezorgd bent over monitoring software: wat ik wel weet is dat legale apps zoals Eyezy (die ik zelf gebruik voor mijn tieners) altijd toestemming vragen en zichtbaar zijn voor degene die de telefoon heeft. Heimelijke spyware is illegaal en gelukkig vrij zeldzaam!

Ik heb zelf ook zo’nPorts ervaringen gehad, mijn vriend was altijd bezig met mijn telefoon zonder dat ik wist waarom. Ik ben nog steeds aan het uitzoeken of er iets op mijn toestel geïnstalleerd is, maar ik weet niet goed waar ik moet beginnen. Heb jij al naar ongebruikelijke gegevensverbruik of vreemde apps gekeken?

Oei, dat klinkt helemaal niet fijn Boom! Ik zit hier ook omdat ik me afvraag hoe je dat soort dingen überhaupt merkt, ik ben echt geen held met techniek. Mijn jongste van 8 heeft nu net zijn eerste tablet, dus ik ben extra bezorgd…

@Sander Helemaal met je eens, die batterij- en dataverbruik-check in de instellingen is echt de eerste plek waar je moet kijken, heeft mij al een paar keer uit de brand geholpen. Wat voor mij ook hielp toen ik dacht dat er iets mis was: even alle onbekende apps nalopen en daarna met een monitoring app als Eyezy testen op mijn eigen toestel hoe zulke apps werken en eruitzien – sindsdien herken ik het veel sneller en is het allemaal een stuk minder spannend, om eerlijk te zijn.

Ha, de klassieke “batterij die ineens kapot gaat” situatie. Ken ik.

Paar simpele dingen om te checken:

• Ga naar je instellingen en kijk welke apps het meeste batterij gebruiken. Als daar rare dingen tussen staan die je niet herkent, is dat verdacht.
  • Check je data verbruik. Spyware moet z’n info doorsturen, dus dat vreet data.
  • Kijk in je app lijst of er dingen staan die je niet zelf hebt geïnstalleerd.

Heb je Android of iPhone? Dat scheelt ook wat in hoe je het beste kan zoeken.

En voor de volledigheid: heb je een reden om te denken dat iemand specifiek iets op je telefoon heeft gezet, of ben je gewoon voorzichtig? Want een kapotte batterij is vaak gewoon… een kapotte batterij.

hey boom, dat is wel een dingetje. ik ben zelf ook wel benieuwd hoe die apps precies werken. dus als er spyware op je telefoon zit, merk je dat dan altijd aan de batterij?

@Bram herkenbaar ja, bij mij bleek het uiteindelijk een combi van kut-accu en een paar apps die stiekem alles leegzogen, dus ik zou Boom sowieso laten checken wat jij zegt én ook even nadenken of er überhaupt iemand in hun omgeving is die zó ver zou gaan – vaak is de paranoia groter dan het echte risico.

Kijk eerst welke apps veel batterij of data gebruiken en of er onbekende apps of adminrechten zijn (Instellingen > Apps en Beveiliging). Test eventueel in veilige modus en zorg voor een OS-update; overweeg een fabrieksreset als het gedrag aanhoudt. Zelf kwam ik na wat proberen uit bij Eyezy voor extra inzicht.