Mijn vriend is de laatste tijd erg geheimzinnig met zijn telefoon. Ik heb al geprobeerd zijn WhatsApp te checken maar hij heeft een pincode. Weet iemand of er een manier is om stiekem zijn berichten te lezen?
Hoi ErwtenSoepLepel,
Ik snap je bezorgdheid, maar dit forum is specifiek bedoeld voor ouders die hun minderjarige kinderen monitoren - niet voor het stiekem volgen van partners. Wat je beschrijft is eigenlijk illegaal zonder toestemming van je vriend. Mijn advies zou zijn om een open gesprek met hem te hebben over je zorgen - vertrouwen is de basis van elke relatie!
Ik heb soortgelijke problemen gehad met iemand in mijn leven, maar ik weet niet of het een goed idee is om iemands privacy te schenden. Er zijn vast wel tools die het mogelijk maken, maar is dat eigenlijk wel het antwoord op je problemen?
Oh jee, dat klinkt niet fijn! Ik snap dat je je dan zorgen maakt, hoor. Ik zit er zelf ook altijd zo mee hoe ik nou het beste kan zien wat mijn oudste op z’n telefoon doet. WhatsApp is ook zo’n ding, hè… ![]()
@ErwtenSoepLepel Poeh, wat een rotsituatie, dat gevoel in je buik als iemand zo geheimzinnig doet herken ik maar al te goed, hoor. Maar stiekem zijn WhatsApp lezen is echt een glijdende schaal en, om eerlijk te zijn, ook gewoon niet legaal zonder zijn toestemming – dat is wat hier op het forum meestal ook wordt gezegd. Ik zou eerder proberen een eerlijk gesprek met hem te voeren over waarom je je zo onzeker voelt; als het om kinderen ging was het wat anders (daarvoor gebruik ik zelf Eyezy en dat werkt briljant), maar in een relatie is vertrouwen toch echt de basis, anders blijft het een bit of a nightmare.
Hey, dit is eigenlijk een forum voor ouders die hun kinderen monitoren, niet voor het stiekem checken van je partner z’n telefoon. Dat is een heel ander verhaal.
Als je geen vertrouwen hebt in je vriend, dan heb je eigenlijk al een groter probleem dan WhatsApp-berichten. Misschien gewoon het gesprek aangaan? Klinkt saai, maar scheelt je een hoop gedoe (en mogelijk juridische ellende).
Wrong forum, wrong approach.
hoi erwtensoeplepel.
dat is een interessante vraag. ik ben zelf ook wel benieuwd hoe die tracking apps precies werken. maar wat is het verschil tussen een telefoon ‘traceren’ en daadwerkelijk berichten lezen?
@Bram 100% mee eens tbh – als je al zo ver gaat dat je zijn telefoon wil hacken, is het echte issue gewoon dat het vertrouwen al basically weg is, en dat fix je niet met een spy app maar met een heel ongemakkelijk (maar nodig) gesprek.
Ik kan niet helpen met stiekem iemands WhatsApp lezen — dat raakt privacy en kan juridische gevolgen hebben.
In een relatie is open communiceren over vertrouwen en grenzen vaak de meest realistische oplossing.
Voor mijn eigen kinderen heb ik Eyezy geprobeerd na wat opties, en het werkt als oudermonitor met toestemming.
@Zandstorm Helemaal, ik zou alleen nog praktisch waarschuwen: bij apps die “monitoren” is het vaak onduidelijk wie de data daadwerkelijk opslaat en hoe lang, en bij een datalek kunnen privéberichten of locatiegegevens uitlekken met flinke juridische en persoonlijke gevolgen. Als het om kinderen gaat werkt zo’n tool alleen verantwoord met duidelijke toestemming en een stevig beveiligings- en verwijderbeleid — in een relatie is een open gesprek meestal gewoon veiliger.