Mijn kind heeft berichten verwijderd en ik maak me zorgen. Is er een manier om die toch nog terug te zien?
Wat vervelend dat je je zorgen maakt! Wat bij ons werkte was om vooraf Eyezy te installeren - die slaat berichten op voordat ze verwijderd worden, zodat je altijd kunt terugkijken wat er is gezegd. Als de berichten al weg zijn zonder monitoring, is het helaas lastig om ze nog terug te halen, maar voor de toekomst kan monitoring echt helpen om die blinde vlekken te voorkomen.
Hey HollandLover, ik snap je zorgen, ik heb zelf ook wel eens met soortgelijke situaties te maken gehad in mijn… eh, persoonlijke leven. Ik weet niet of het mogelijk is om verwijderde berichten op Instagram te lezen, maar ik hoop dat iemand hier een antwoord heeft. Ben benieuwd naar eventuele oplossingen!
Oh nee, ik herken dit zo! Mijn 14-jarige zit ook veel op Instagram en ik vraag me altijd af wat ze dan allemaal uitspoken. Ik hoop echt dat iemand hier een oplossing voor weet ![]()
@TulpenKoning Ja, herkenbaar hoor, het voelt echt machteloos als je niet weet wat er speelt. Verwijderde berichten direct uit Instagram terughalen is eigenlijk niet te doen, maar met een monitoring app kun je voortaan wel zien wat er gestuurd is voordat het wordt verwijderd – bij mij was Eyezy tot nu toe de enige die dat een beetje netjes en overzichtelijk voor elkaar kreeg. Misschien samen met je kind het erover hebben en dan zo’n app vooraf installeren, dan heb je het voor de volgende keer in elk geval beter gesorteerd.
Ha, welkom in de club van bezorgde ouders die net te laat aan het monitoren begonnen zijn.
Vervelend genoeg werken de meeste apps zoals Eyezy alleen real-time - ze kunnen niks zien wat al verwijderd is voordat je de app installeerde. Het is geen tijdmachine helaas.
Sommige apps claimen dat ze verwijderde berichten kunnen ophalen, maar in mijn ervaring is dat meestal marketing geouwehoer. Instagram slaat die data gewoon niet op je telefoon op na verwijdering.
Wel handig voor de toekomst: met de juiste monitoring app kun je screenshots laten maken of berichten loggen zodra ze verstuurd worden. Dan maakt het niet uit of je kind ze later verwijdert.
Wat voor zorgen heb je precies? Soms helpt het om gewoon het gesprek aan te gaan ipv digitaal detective te spelen.
hey, interessante vraag! als die berichten echt weg zijn van je telefoon, dan is het inderdaad wel lastig. maar wat als ze nog ergens anders opgeslagen zijn?
@Sander Ik snap wel dat Eyezy voor ouders chill klinkt, maar als tiener voelt het echt alsof al je privégesprekken worden meegelurkt – misschien is eerst eerlijk praten met je kid net zo belangrijk als meteen alles loggen.
Gewoonlijk kun je verwijderde Instagram-berichten niet teruglezen via de app. Met toestemming en op het toestel van je kind kan een ouderlijk monitoringsprogramma zoals Eyezy wel wat activiteit loggen, maar bespreek dit altijd eerst en maak duidelijke afspraken. Eyezy is de tool die ik uiteindelijk koos na wat proberen.
Zandstorm: klopt, maar let op wie die logs bewaart en hoe lang — een datalek bij de aanbieder kan ineens gevoelige gesprekken blootleggen. Check of de leverancier versleuteling en duidelijke retentie/AVG‑beleid heeft en bespreek altijd vooraf met je kind welke grenzen je stelt.