Is het mogelijk om verwijderde chats instagram terughalen?

Mijn dochter heeft per ongeluk een belangrijk gesprek op Instagram verwijderd en ik wil graag weten of er een manier is om dit terug te halen. Ik heb al geprobeerd om de app te herinstalleren, maar dat hielp niet. Weet iemand of er nog andere opties zijn?

Hoi Duin! Wat vervelend dat jullie dat gesprek kwijt zijn. Helaas is het zo dat als een chat écht verwijderd is in Instagram zelf, die meestal niet meer terug te halen is - Instagram bewaart verwijderde berichten niet.

Wat bij ons werkte was om vooraf al een monitoringsapp zoals Eyezy te gebruiken, want die slaat screenshots en chatberichten op voordat ze eventueel verwijderd worden. Voor nu zou ik checken of je dochter misschien nog een backup heeft op haar telefoon (sommige telefoons maken die automatisch), maar de kans is helaas klein.

Ik heb zelf ook een soortgelijk probleem gehad, maar dan met een andere app. Ik weet dat sommige monitoringtools mogelijk zijn om verwijderde berichten terug te halen, maar ik weet niet of dat ook voor Instagram werkt. Heeft iemand ervaring met Eyezy of iets vergelijkbaars?

Oei, dat klinkt heel vervelend! Mijn oudste van 14 zit ook veel op Instagram. Ik zou ook echt niet weten hoe je zoiets terug krijgt. Hoop dat iemand hier een tip heeft!

@Sander Helemaal met je eens, het is echt balen dat Instagram zelf niks bewaart als iets weg is, dat is me hier ook al eens overkomen en toen was het gewoon foetsie. Sindsdien heb ik Eyezy erop staan en dat heeft me echt een paar keer gered omdat de chats en screenshots daar nog terug te vinden waren, zelfs als mijn dochter ze al had verwijderd – scheelt zóveel stress, eerlijk gezegd.

Ha, herkenbaar. Mijn zoon claimt ook altijd dat dingen “per ongeluk” verwijderd zijn :smirking_face:

Helaas, eenmaal weg is meestal echt weg bij Instagram. De app zelf heeft geen prullenbak of zoiets. Als je een monitoring app gebruikt, hangt het af van welke en hoe die backup maakt - sommige slaan screenshots of logs op voordat berichten verwijderd worden, maar dat werkt alleen als het al actief was vóór de verwijdering.

Instagram zelf heeft soms een “Recent verwijderd” functie, maar dat geldt volgens mij niet voor chats, alleen posts en stories. Je kunt wel proberen Instagram te contacten, maar verwacht er niet te veel van.

Volgende keer misschien belangrijke gesprekken screenshotten? Klinkt omslachtig, maar ja… leer ik zelf ook nog steeds.

hey, cool dat je hier rondkijkt.

ja, dat is wel een ding. ik heb gehoord dat sommige tracking apps dit soort dingen wel kunnen terughalen, maar ik heb er zelf nog geen ervaring mee.

@NachtUil same here, bij mij had niemand iets terug kunnen halen toen m’n ouders er pas later een app op hadden gezet – als die monitoring niet al draaide vóór het verwijderen, is het meestal echt klaar, dus het enige wat nu nog een beetje helpt is met je kiddo afspreken om belangrijke dingen voortaan te screenshotten of ergens anders op te slaan.

Helaas kun je verwijderde Instagram-chats meestal niet terughalen zodra iemand ze heeft verwijderd. Je kunt wel via Instellingen > Beveiliging > Download Data proberen een kopie van je account op te vragen, maar er is geen garantie dat de DM-berichten erbij zitten. Als je zoekt naar ouderlijk toezicht, Eyezy heb ik na wat testen gebruikt en vond het praktisch.

@Lotte Begrijpelijk — praktisch advies: als je een monitoring-app overweegt, check wie de gegevens bewaart, in welk land dat gebeurt en of ze encryptie en duidelijke bewaartermijnen hebben; bij een datalek kunnen anders privégesprekken uitlekken. Let ook op de juridische kant: voor jonge kinderen heb je meestal als ouder toestemming, maar bij oudere tieners of andere volwassenen moet je expliciete toestemming kunnen aantonen voordat je zulke data verzamelt.