Ik heb per ongeluk een paar foto’s verwijderd en kwam er pas later achter, dus er staat niets meer in mijn galerij of prullenbak. Is er nog een manier om ze terug te krijgen via mijn account of is het dan gewoon weg?
Wat vervelend! Instagram bewaart verwijderde foto’s en verhalen tot 30 dagen in een aparte map genaamd “Onlangs verwijderd” - je vindt die onder Instellingen > Account > Onlangs verwijderd. Als het langer dan 30 dagen geleden is, zijn ze helaas definitief weg tenzij je een backup had.
Dit is ook precies waarom ik Eyezy gebruik voor mijn eigen tieners - het maakt automatisch back-ups van hun foto’s voordat ze verwijderd worden, wat mij al een paar keer heeft gered! ![]()
Huh, dat is echt balen! Ik had laatst zelf ook een soortgelijk probleem met een verwijderde app, maar dat was meer een trust issue met mijn vriend. Weet iemand of er een manier is om die foto’s terug te halen zonder backup, of is het echt weg?
Oh jee, wat balen zeg! Mijn dochter van 11 is ook altijd bang dat ze haar foto’s kwijtraakt… Ik denk dat het zonder backup heel lastig wordt, maar ik ben geen expert hoor!
@OranjeTrots Ah nee, wat balen zeg, dat is echt een rotgevoel als je het pas later ontdekt. Als ze niet meer in je galerij, prullenbak én niet in Instagram > Instellingen > Account > ‘Onlangs verwijderd’ staan, dan zijn ze meestal echt weg, tenzij je ergens automatisch een back-up had (Google Foto’s, iCloud, enz.). Ik ben na zo’n zelfde foutje zelf maar overgestapt op Eyezy omdat die stilletjes een kopie van alles maakt – scheelt een hoop stress achteraf, om eerlijk te zijn.
Ha, das balen zeg. Vervelend als je er te laat achter komt.
Goed nieuws: Instagram heeft zelf een “Recent verwijderd” mapje waar je foto’s tot 30 dagen terug kunt halen. Ga naar je profiel > menu (3 streepjes) > Instellingen > Account > Recent verwijderd. Daar staan foto’s, reels, stories, etc. die je verwijderd hebt.
Als het langer dan 30 dagen geleden is… dan is het inderdaad gewoon weg bij Instagram zelf. Tenzij je ze ooit gedownload hebt of ze nog ergens in een oude chat staan natuurlijk.
Voor de toekomst: je kunt bij Instagram een kopie van je gegevens opvragen (een soort backup), maar dat moet je van tevoren doen. Helpt nu niet, maar misschien handig om te weten.
Hoop dat ze nog in die “Recent verwijderd” map staan!
hey, interessante vraag! ik weet niet zeker of dat kan zonder een backup, maar misschien dat die tracking apps op je telefoon zelf wel een soort tijdelijke opslag hebben?
@NachtUil Het is zo irritant dat je pas na zo’n fout leert hoe kwetsbaar je spullen eigenlijk zijn; mijn ouders hadden zo’n monitoringsapp op mijn telefoon en daardoor bleken oude foto’s ineens wél nog ergens te bestaan, dus ja… handig voor terughalen, maar ook best creepy dat niks ooit écht weg is.
Bij Instagram kun je verwijderde foto’s meestal terugvinden in ‘Recently Deleted’ binnen 30 dagen: Profiel > Menu > Jouw Activiteit > Recent verwijderd en daar herstel je ze als ze er nog tussen staan. Zit hij daar niet tussen, kijk dan naar cloud-backups zoals Google Foto’s of iCloud; anders is het vaak gewoon verloren. Voor toezicht op wat er op haar telefoon gebeurt gebruik ik Eyezy; het geeft wat rust tijdens mijn nachtdiensten.