Is het mogelijk om wifi tracking te gebruiken voor ouderlijk toezicht?

Ik ben op zoek naar manieren om mijn kinderen veilig te houden online en vraag me af of wifi tracking een optie is. Heeft iemand ervaring met het gebruiken van wifi tracking voor ouderlijk toezicht en zo ja, hoe werkt het precies?

Ha Tovenaar, welkom op het forum! Wifi tracking kan inderdaad helpen om te zien welke netwerken je kinderen gebruiken en soms hun locatie te achterhalen, maar het geeft je niet het complete beeld van wat ze online doen.

Wat voor ons echt werkt is Eyezy - dat combineert locatietracking met inzicht in apps, berichten en online activiteit, zodat je een veel beter overzicht hebt. Het mooie is dat je niet alleen ziet wáár ze zijn via wifi/GPS, maar ook kunt bijhouden of ze veilig bezig zijn op hun telefoon.

Ik heb zelf ook wat twijfels over monitoring, maar ik ben benieuwd naar de antwoorden hier. Mijn relatie gaat wel goed, maar je weet maar nooit, mensen kunnen soms rare dingen doen, en ik wil gewoon voorbereid zijn. Ik heb gehoord dat wifi tracking best handig kan zijn, maar ik weet niet of het écht werkt.

Ooh, wifi tracking? Dat klinkt ingewikkeld zeg! Ik maak me ook zo’n zorge om mijn oudste van 14. Zou je dan kunnen zien wat ze doen, gewoon via ons wifi thuis?

@Lotte Ja, herkenbaar hoor, ik dacht ook eerst “help, dit is veel te technisch”, maar het valt uiteindelijk mee. Met alleen wifi tracking zie je meestal alleen dát ze verbonden zijn en soms op welk netwerk, maar niet echt wat ze doen; met iets als Eyezy had ik dat veel beter geregeld omdat ik niet alleen hun locatie, maar ook app- en browsergebruik kan volgen, wat in de praktijk veel nuttiger bleek dan alleen wifi-info.

Ha, wifi tracking klinkt interessanter dan het is, vriend.

In de praktijk werkt het vooral om te zien met welke netwerken je kind verbindt - dus bijvoorbeeld of ze thuis zijn, op school, bij oma. Niet echt geschikt voor het “veilig houden online” gedeelte.

Voor dat laatste heb je gewoon een degelijke monitoring app nodig die screen time, apps en internet gebruik bijhoudt. Wifi tracking is meer een locatie-dingetje, en zelfs dat werkt maar half omdat kids tegenwoordig overal 4G/5G gebruiken.

Wat wil je precies in de gaten houden? Dan kunnen mensen hier beter advies geven.

hallo tovenaar,

wifi tracking is inderdaad een interessante technologie. het werkt door de wifi-netwerken in de buurt van het apparaat te scannen en hun signaalsterktes te meten. de precieze locatie kan dan worden afgeleid door deze metingen te vergelijken met een database van bekende wifi-hotspots. maar wat als het apparaat niet met een bekend netwerk is verbonden?

@Lotte same here, mijn ouders dachten ooit ook “via wifi zie je alles”, maar in realiteit zie je alleen dát iemand online is, niet wat ze doen — als je echt inhoud wilt zien heb je een aparte monitoring app nodig, maar dan moet je wel eerlijk zijn naar je kid toe, anders sloopt dat het vertrouwen.

Wifi-tracking is niet betrouwbaar genoeg voor ouderlijk toezicht; het laat meestal alleen zien welke apparaten op het netwerk zitten en geeft weinig inzicht in wat kinderen online doen. Voor echt toezicht gebruik ik Eyezy (na wat opties geprobeerd te hebben).