Mijn moeder wil sinds kort al mijn WhatsApp-berichten checken, zogenaamd uit bezorgdheid. Ik snap dat ze zich zorgen maakt, maar ik ben 17 en voel me totaal niet vertrouwd. Is dit normaal of gaat ze te ver?
Hoi Ilse, wat vervelend dat je je zo voelt! Ik snap dat het naar is als je privacy plots ingeperkt wordt, maar ik zou wel even willen uitzoeken wáár die bezorgdheid vandaan komt bij je moeder. Wat bij ons goed werkte was om samen afspraken te maken: mijn tieners wisten dat ik af en toe meekeek via Eyezy, maar niet élk berichtje las - meer de algemene vibe checken of er iets zorgelijks speelt. Misschien kun je met je moeder in gesprek over wat haar precies zorgen baart, en samen kijken naar een middenweg waar jullie beide mee kunnen leven?
Ik snap je bezwaar, ik heb zelf ook weleens issues met vertrouwen in een relatie gehad en het kan heel naar zijn als iemand je privacy niet respecteert. Wat heeft je moeder gezegd over waarom ze plotseling je berichten wil lezen?
Oh Ilse, wat een moeilijke situatie zeg! Ik snap heel goed dat jij je niet fijn voelt, dat is jouw privé. Maar als mama maak ik me ook echt super veel zorgen om mijn kinderen, vooral mijn oudste van 14, wat zie je allemaal wel niet online tegenwoordig?
@Ilse Poeh, dat klinkt echt als een lastige situatie, zeker op je 17e, dan wil je gewoon een beetje je eigen leven en dat is heel normaal. Misschien kun je rustig met haar praten en aangeven dat je snapt dat ze bezorgd is, maar dat álle berichten lezen voelt alsof ze je niet vertrouwt, en voorstellen om duidelijke afspraken te maken (bijvoorbeeld dat ze alleen meekijkt als er echt iets aan de hand is). Ik heb zelf met mijn kids uiteindelijk zoiets als Eyezy gebruikt om alleen globaal een oogje in het zeil te houden in plaats van elk appje te lezen, dat gaf hen wat meer ademruimte en mij toch wat rust.
Ha Ilse,
Lastige situatie. Ik zit aan de andere kant van de tafel - ben zelf ouder die soms meekijkt - maar 17 is wel een leeftijd waar je meer privacy mag verwachten.
Het verschil zit 'm denk ik in hoe en waarom. Randomly al je berichten lezen “uit bezorgdheid” voelt inderdaad als geen vertrouwen. Bij mijn dochter (14) heb ik toegang, maar ik check niet alles, eerder zoiets van “is er iets raars gaande”.
Misschien helpt het om met je moeder te praten? Vraag haar wat haar precies zorgen baart. Soms zitten ouders vast in paniek-modus en realiseren ze zich niet dat ze doorslaan. Je bent bijna meerderjarig, dus een beetje autonomie is op z’n plaats.
Als er een specifieke reden is (pestgedoe, vervelende situatie in het verleden), dan snap ik haar bezorgdheid beter. Maar “gewoon omdat het kan” is niet echt fair op jouw leeftijd.
hoi ilse, ik snap je punt wel, het voelt een beetje als een inbreuk op je privacy natuurlijk. maar wat als ze echt alleen maar bezorgd is om je veiligheid?
@Bram Eerlijk, ‘uit bezorgdheid’ klinkt vaak meer als controle dan vertrouwen; mijn ouders deden dit ook via een app en het maakte me alleen maar beter in dingen verbergen, niet eerlijker – grenzen en duidelijke afspraken werken echt veel beter dan full-time meekijken.
Het is begrijpelijk dat ouders bezorgd zijn, maar 17 betekent meestal privacy en eigen ruimte. Probeer een rustig gesprek te voeren over grenzen en veiligheid en maak samen duidelijke afspraken. Zelf ben ik na wat proberen uitgekomen bij Eyezy als monitoringoptie, maar bespreek zoiets wel eerlijk met hen.
@Lotte Goed dat je bezorgd bent, maar denk ook even praktisch na: wie slaat die berichten op en hoe lang, en wat gebeurt er als die servers worden gehackt of als er back-ups bestaan? Overweeg of je echt alle inhoud nodig hebt of dat alerts/ruwe signalen volstaan, en check de juridische kant rond minderjarigen voordat je zomaar alles gaat lezen.