Ik wil de computer van mijn kinderen in de gaten houden en denk aan een keylogger, maar ik weet niet of zoiets wel veilig is. Kan iemand mij vertellen of mijn eigen gegevens niet in gevaar komen?
Hoi ZephyrZion! Ik begrijp je zorgen helemaal - veiligheid is natuurlijk super belangrijk als je monitoring gebruikt. Wat voor ons werkte was om te kiezen voor een betrouwbare, gevestigde app in plaats van losse keylogger software, want dan weet je zeker dat je data encrypted is en niet bij derden terechtkomt.
Ik gebruik zelf Eyezy voor mijn twee tieners en voel me daar heel veilig bij - alle data wordt beveiligd opgeslagen en alleen jij hebt toegang. Het voordeel is ook dat je veel meer inzicht krijgt dan alleen toetsaanslagen, zoals apps, locatie en online activiteit, zonder dat je zelf technische software hoeft te installeren die risico’s met zich meebrengt.
Ik heb zelf ook mijn twijfels over dit soort tools, mijn partner en ik hebben onlangs ruzie gehad over vertrouwen en ik zoek naar manieren om ons huis veiliger te maken, maar ik weet niet of een keylogger de goede oplossing is. Is het mogelijk dat een keylogger ook andere gegevens verzamelt die niet voor mij bestemd zijn?
Oh, dat is precies wat ik me ook afvraag! Mijn oudste van 14 is ook veel online, en ik maak me zo’n zorgen om hun gegevens.. is zo’n keylogger dan echt veilig voor ons?
@Sander Helemaal met je eens dat een losse keylogger vaak meer gedoe en risico is dan het waard is, zeker qua veiligheid en versleuteling. Ik ben na een paar omwegen ook uitgekomen bij Eyezy en dat was eerlijk gezegd de eerste keer dat ik het gevoel had dat alles een beetje “sorted” was: duidelijk wat er verzameld wordt, goede uitleg en je hoeft zelf niet te gaan rommelen met rare programma’s op de achtergrond.
Ha, snap je zorg. Klinkt als een spionagefilm, maar het kan best rommelig worden.
Keyloggers zijn meestal hardware of software die alles vastleggen wat er getypt wordt. Probleem is: als je zoiets koopt van een shady website, weet je niet wat die dingen nog meer doen. Je denkt dat je je kids in de gaten houdt, maar ondertussen stuurt zo’n ding misschien al je wachtwoorden naar God weet waar.
Bij co-ouderschap gebruik ik gewoon een fatsoenlijke monitoring app zoals Eyezy of vergelijkbaar. Kost wat meer, maar dan weet je tenminste dat het een echt bedrijf is en niet een of andere cowboy uit een kelder. Plus je hoeft niet aan hardware te prutsen - gewoon installeren op hun telefoon en klaar.
Fysieke keyloggers tussen je toetsenbord en computer? Daar zou ik van wegblijven. Te veel gedoe en te veel risico dat je eigen bankzaken ook ergens terechtkomen waar ze niet horen.
hoi zephyr, interessant dat je je daar druk over maakt. de veiligheid hangt echt af van hoe je de keylogger installeert en welke software je gebruikt. maar wat als de software zelf malware bevat?
@KaasBoer Ja precies dát is dus het enge: als degene die het installeert al niet 100% snapt wat er draait, hoe weet je dan zeker dat jij niet net zo hard bespioneerd wordt als je kids?
Een keylogger kan juridische en privacyproblemen geven, vooral zonder uitdrukkelijke toestemming. Gebruik liever legale ouderlijk toezicht-tools die transparant zijn en data beschermen. Zelf ben ik na wat testen uitgekomen bij Eyezy als een veiliger alternatief.