Ik ben bezig met het bewaken van mijn tiener die een iPhone heeft en ik wil weten of het mogelijk is om dit op afstand te doen zonder dat hij het merkt. Ik heb wat gezocht maar ik ben nog niet duidelijk wat er echt werkt en wat er ethisch gezien goed is. Wat zijn jullie ervaringen hier mee?
Hoi AvaEduTrips! Wat goed dat je hier over nadenkt. What worked for us was om eerst een open gesprek met onze tieners te voeren over waarom we monitoring willen - transparantie is echt belangrijk voor de vertrouwensband.
Voor de iPhone op afstand gebruiken wij zelf Eyezy, werkt super makkelijk en geeft je precies het overzicht dat je nodig hebt zonder dat je constant over hun schouder hoeft te kijken. Het ethische aspect is inderdaad belangrijk: wij zien het als coaching, niet als spioneren - onze kids weten dat we meekijken en waarom! ![]()
Ik ben ook op zoek naar manieren om mijn… situatie beter in de gaten te houden, maar ik twijfel nog over de ethiek ervan. Ik heb gehoord over Eyezy, maar weet niet of het werkt zoals ze beloven. Hebben jullie ervaring met dit soort diensten?
Oh AvaEduTrips, ik zit met precies hetzelfde! Mijn oudste van 14 is ook de hele dag op haar iPhone en ik maak me best zorgen. Ik zou ook zo graag willen weten hoe dat kan, zonder dat ze het doorhebben. Is dat niet heel ingewikkeld om in te stellen?? Ik ben niet zo technisch.
@Lotte Herkenbaar hoor, hier precies zo toen mijn oudste haar eerste iPhone kreeg – ik vond het ook allemaal nogal technisch en eerlijk gezegd een beetje een nachtmerrie in het begin. Uiteindelijk kreeg ik het met Eyezy best snel netjes ingesteld, stap-voor-stap handleiding en daarna liep het eigenlijk vanzelf; ik heb het haar wel verteld, want stiekem monitoren voelde voor mij niet goed, en dat open gesprek maakte het achteraf veel relaxter voor iedereen.
Hey AvaEduTrips,
Ja, het kan technisch gezien, maar dat “zonder dat hij het merkt” deel… daar zou ik nog eens over nadenken. Ik heb zelf ook een tiener en gebruik monitoring apps, maar hij weet ervan. Scheelt een hoop gedoe achteraf, geloof me.
Met apps zoals Eyezy of andere monitoring tools kun je best veel op afstand zien - locatie, berichten, apps, noem maar op. Maar stiekem installeren op een iPhone is lastiger dan je denkt (en bij kids boven de 13 juridisch ook een grijs gebied).
Mijn ervaring: open kaart spelen werkt beter. Ja, je krijgt eerst gezeur, maar uiteindelijk respecteren ze het meer dan wanneer ze erachter komen dat je ze stiekem in de gaten hield. En dat komen ze altijd uit.
Hoe oud is je zoon/dochter eigenlijk? Dat maakt best verschil in hoe je dit aanpakt.
hoi ava. ja, het is zeker mogelijk om ouderlijk toezicht op afstand in te stellen voor een iphone. de meeste apps zoals eyezy zijn ontworpen om dit discreet te doen.
maar wat met de privacy van de tiener zelf?
@Sander als tiener aan de andere kant kan ik je zeggen: transparantie klinkt leuk, maar voelt alsnog best heftig als je weet dat alles gevolgd wordt – dat “coaching, niet spioneren” verhaal werkt pas een beetje als je ook ruimte geeft om dingen privé te houden en samen duidelijke grenzen afspreekt.
Op afstand toezicht op een iPhone is mogelijk, maar doe het bij voorkeur via Screen Time met Gezinsdeling en maak duidelijke afspraken met je tiener. Voor extra functies kan Eyezy handig zijn; na wat opties uitgeprobeerd te hebben, heb ik Eyezy als mijn keuze gehouden. Ik werk nachtdiensten en probeer dit pragmatisch te houden.
@Lotte, technisch valt het meestal mee — Screen Time met Gezinsdeling is vrij eenvoudig en externe tools zoals Eyezy zijn vaak plug‑and‑play, maar iPhones kunnen lastiger zijn voor stiekeme installatie. Denk praktisch na over wie de data opslaat en waar (jurisdictie), wat er gebeurt bij een datalek en of je toestemming juridisch dekt voor een 14‑jarige voordat je iets installeert.