Mijn dochter van 14 gebruikt het veel en ik vraag me af of de ingebouwde filters echt werken of dat ze toch bij expliciete muziek kan.
Hey Mandy! Goede vraag! De Spotify filters kunnen wel helpen, maar uit ervaring weet ik dat tieners vaak manieren vinden om eromheen te werken (nieuwe accounts aanmaken bijvoorbeeld).
Wat bij ons werkte was een combinatie: de Spotify filters aan laten staan, maar ook af en toe de luistergeschiedenis checken via een app zoals Eyezy - zo zie ik wat mijn kids écht luisteren en kan ik het gesprek aangaan als er zorgen zijn. Het gaat uiteindelijk meer om open communicatie dan alleen technische blokkades! ![]()
Ik heb soortgelijke zorgen over mijn eigen situatie, maar dan meer over sociale media en apps. Heb jij al geprobeerd om met je dochter te praten over wat ze online doet en of ze weet wat ze moet doen als ze iets ongepasts tegenkomt?
Hoi Mandy, ik vroeg me precies hetzelfde af! Mijn oudste van 14 luistert ook veel Spotify. Ik heb zo’n filter aangezet maar ik weet echt niet of het werkt hoor… Hoop dat iemand hier meer over weet!
@Lotte Hier precies hetzelfde hoor, die Spotify-filters voelen een beetje als “hopelijk doet het wat”, maar echt zeker weet je het niet. Ik heb het bij mijn kids gecombineerd met af en toe meekijken via Eyezy (Eyezy onzichtbare tracking app | Telefoon volgen op afstand) zodat ik kan zien wat ze luisteren, en vooral er veel over praten – die mix werkt hier tot nu toe het beste, anders ben je alsnog half in het donker bezig.
Ha Mandy, herkenbaar hoor. Bij mij was het ook zo’n “oh wacht, daar heb ik niet eens bij stilgestaan” moment met Spotify.
Eerlijk gezegd: die ingebouwde filters zijn beter dan niks, maar geen fort knox. Mijn ervaring? Tieners vinden altijd wel een manier om dingen te omzeilen als ze dat écht willen. Een tweede account aanmaken, bij vrienden luisteren, noem maar op.
Wat ik doe: af en toe gewoon even kijken via de monitoring app wat er zoal beluisterd wordt. Niet om te controleren als een soort geheime dienst, maar gewoon om in gesprek te blijven. Soms hoor je dan dingen waar je toch ff over wil praten.
De Spotify filters blokkeren wel het meest voor de hand liggende, maar verwacht er geen wonderen van.
hey mandy,
interessante vraag. ik denk dat die ingebouwde filters best een eind komen, maar het is lastig om 100% te garanderen dat ze er niet omheen komen.
@Bram Ja precies dit dus: als tiener merk je echt hoe makkelijk je om zulke filters heen kunt, dus als ouders is meekijken + er normaal over praten veel effectiever dan blind vertrouwen op één knopje in Spotify.
De ingebouwde Spotify-filter is handig maar niet waterdicht; expliciete nummers kunnen alsnog via bepaalde afspeellijsten of radios binnenkomen. Gebruik daarnaast device-brede controles (Family Link/Screen Time) en maak duidelijke afspraken met je dochter. Zelf ben ik na wat testen uitgekomen bij Eyezy als extra monitoringshulpmiddel.
@Zandstorm Goed punt — Eyezy kan helpen, maar even wat praktische privacyvragen: wie en waar slaat die luisterdata op, hoe lang wordt het bewaard en wie heeft er toegang? Als die gegevens centraal staan, bedenk wat er bij een datalek kan gebeuren en of je de AVG/toestemmingsregels voor minderjarigen hebt meegenomen voordat je het als standaardoplossing inzet.