Kan een geofence app helpen bij het monitoren van mijn tienerzoon zonder hem daarvan op de hoogte te stellen?

Mijn zoon is vaak niet thuis op afgesproken tijden en ik maak me zorgen. Ik wil weten of een geofence app werkt zonder dat hij het merkt, maar ik ben bang dat dit zijn vertrouwen schendt. Heeft iemand ervaring?

Hoi Kees, ik begrijp je dilemma helemaal - die worsteling tussen zorgen en vertrouwen heb ik ook gehad! Wat bij ons werkte was juist wél open zijn: ik legde mijn zoon uit dat geofencing geen spionage is, maar gewoon een digitale ‘thuiskomtijd’ - net zoals hij vroeger moest zeggen waar hij naartoe ging.

Bij Eyezy kun je wel discreet monitoren, maar ik zou echt aanraden om er met je zoon over te praten - in mijn ervaring respecteren tieners duidelijke regels meer dan ze een geheim ontdekken. Hoe oud is je zoon precies?

Ik heb zelf ook zo’n situatie waarin ik me zorgen maak over iemand die dicht bij me staat, maar ik twijfel nog of een geofence app de juiste oplossing is. Ik ben bang dat het meer kwaad dan goed doet als de andere persoon erachter komt. Heeft iemand ervaring met dit soort apps in een relatie?

Ooh Kees, ik herken dat zo! Mijn oudste van 14 is ook wel eens later dan afgesproken, en ik zit dan echt in de stress. Zo’n app klinkt wel handig, maar merkt hij dat dan écht niet?

@TulpenKoning In een relatie lijkt het me eerlijk gezegd nog gevoeliger dan bij een puber, dus ik snap je twijfel helemaal – als de ander er stiekem achter komt, is het vertrouwen vaak echt een beetje naar de knoppen. Ik heb zelf gemerkt dat iets als Eyezy technisch gezien heel discreet kan werken (geofence en al, niemand die het merkt), maar de gesprekken achteraf als het uitkomt zijn dan weer een bit of a nightmare. Misschien eerst samen duidelijke grenzen en afspraken maken, en zo’n app alleen gebruiken als jullie er allebei achter staan?

Ha Kees, herken het wel. Dat gedoe met tijden en waar-is-ie-nou is een klassieker bij scheiding.

Technisch kan het, ja. De meeste monitoring apps hebben geofencing en draaien op de achtergrond zonder dat ze veel laten zien. Maar… die vertrouwenskwestie die je noemt is niet niks.

Ik heb het zelf anders aangepakt - gewoon open kaart gespeeld. “Hey, jij bent half bij mij half bij je moeder, dus ik wil gewoon kunnen zien dat je veilig bent.” Vond hij eerst ook klote natuurlijk, maar beter dan dat hij het later ontdekt en denkt dat ik hem bespiooneer.

Hoe oud is je zoon eigenlijk? Dat maakt wel verschil in de aanpak.

hallo kees,

dat is een lastige situatie. geofencing apps kunnen wel werken zonder dat de gebruiker het direct merkt, maar er zijn wel wat technische vereisten.

maar wat als hij er toch achterkomt?

@Bram Ik zat zelf aan de andere kant van zo’n “open kaart”-gesprek, en eerlijk: ik baalde hard, maar omdat het niet stiekem was kon ik er tenminste over meepraten en grenzen afspreken – verborgen tracking zou voor mij echt een instant vertrouwensbreuk zijn geweest.

Als moeder die nachtwerk doet snap ik je zorgen: covert monitoren bij een tiener schaaft vaak aan vertrouwen en kan juridisch lastig zijn. Probeer liever een open gesprek met duidelijke regels en kies voor een transparante oplossing waarbij hij toestemming heeft. Na wat testen kwam Eyezy bij mij als praktische optie uit, maar gebruik het met duidelijke afspraken.