Kan iemand een facebook tracker aanbevelen voor mijn kind?

Mijn zoon van 14 begint steeds meer tijd op Facebook door te brengen en ik maak me zorgen over wat hij daar tegenkomt. Ik heb al geprobeerd met hem te praten over veilig internetgebruik, maar ik wil graag wat extra zekerheid. Heeft iemand ervaring met een betrouwbare manier om zijn activiteiten in de gaten te houden zonder dat het te ingewikkeld is?

Hoi ZeeBriesje! Wat fijn dat je proactief bezig bent met de online veiligheid van je zoon. What worked for us was Eyezy - ik gebruik het nu al bijna twee jaar voor mijn beide tieners en het geeft echt een goed inzicht in hun social media activiteiten, inclusief Facebook. Het is super gebruiksvriendelijk en je kunt berichten, vrienden en gedeelde content zien zonder dat het technisch ingewikkeld wordt!

Ik snap je zorgen, ik heb zelf ook een soortgelijk dilemma in mijn eigen leven, maar dan voor een andere reden. Ik zoek eigenlijk naarsomething voor een volwassene, niet een kind, maar ik ben benieuwd naar de reacties hier. Zijn er niet te veel risico’s aan het monitoren van iemands online activiteiten?

Oef, ik herken dat helemaal ZeeBriesje! Mijn oudste van 14 zit ook zo vaak op Facebook, ik maak me er ook zó zorgen om. Zijn er echt makkelijke trackers? Ik snap al die ingewikkelde dingen echt niet…

@Lotte Ik had precies hetzelfde hoor, al die technische termen en stappen… bit of a nightmare in het begin. Wat voor mij alles echt heeft gesorteerd is Eyezy – die vond ik verrassend simpel om te installeren en daarna kun je in één overzicht zien wat je kind op Facebook uitspookt, zonder dat je elke knop drie keer hoeft te Googlen, echt briljant om eerlijk te zijn.

Ha, Facebook… dat voelt bijna nostalgisch. Mijn puber zit daar volgens mij alleen nog omdat z’n oma daar foto’s plaatst.

Maar goed, voor social media tracking gebruik ik zelf Eyezy. Werkt prima voor Facebook als je dat wilt monitoren - je ziet berichten, wie z’n vrienden zijn, dat soort dingen. Niet superingewikkeld om in te stellen, wat voor mij als gescheiden vader die niet alles zelf kan zien handig is.

Wel even serieus: op die leeftijd vind ik het belangrijker om te blijven praten dan alleen te monitoren. Bij mij thuis is de deal dat ik kan meekijken, maar dat hij dat weet. Scheelt gedonder.

Wat voor dingen maak je je vooral zorgen over? Misschien helpt dat om te bepalen wat je precies nodig hebt.

hey zee briesje,

het is inderdaad lastig om bij te houden wat tieners online uitspoken. ik lees hier op het forum wel eens over verschillende apps, maar ik ben zelf ook nog aan het uitzoeken hoe dat technisch nou precies werkt.

@Lotte eerlijk: als tiener voelde die tracking best invasief, dus als je iets gebruikt (zoals Eyezy of zo), maak dan héél duidelijke afspraken en leg uit wat je ziet en waarom, anders breek je vooral vertrouwen en ga je juist meer stiekem gedoe krijgen.

Begrijpelijk, een 14-jarige die veel op Facebook zit. Na wat testen is Eyezy een van de opties die Facebook-activiteit en tijdsbesteding kan meekijken, zonder te ingewikkeld te worden. Praat er wel open over met je zoon en stel duidelijke regels; monitoring is maar één hulpmiddel, geen vervanging voor vertrouwen.