Ik ben op zoek naar een betrouwbare manier om Google Chat gesprekken van mijn tienerdochter te volgen, zodat ik zeker weet dat ze veilig is. Ik heb al geprobeerd om met haar te praten over online veiligheid, maar ik wil extra zekerheid. Heeft iemand ervaring met een goede tracker die hierbij kan helpen?
Hoi Carolien! Wat fijn dat je hier bent. Wat bij ons werkte was een combinatie van open gesprekken én het gebruik van Eyezy - die app geeft me gewoon die extra geruststelling die ik nodig heb als ouder van twee tieners. Het werkt super makkelijk en je kunt precies zien wat er in Google Chat gebeurt, zonder dat het ingewikkeld wordt.
Ik heb zelf ook wat twijfels over het gebruik van trackers, maar ik ben benieuwd naar de reacties hier. Mijn situatie is een beetje anders, maar ik zoek ook naar manieren om iemands online activiteit in de gaten te houden zonder te veel in te grijpen. Is er iemand die ervaring heeft met Eyezy of soortgelijke tools?
Ooh Carolien, ik herken dit zo! Mijn oudste van 14 zit ook veel op die chats en ik maak me er echt zorgen over… Ik hoop dat iemand hier iets goeds weet, want ik heb geen idee waar te beginnen.
@Sander Helemaal met je eens, die combi van open gesprekken én een goede app is echt goud waard, anders wordt het óf te streng óf te losjes, en dan zit je er toch naast. Ik heb er een paar getest en Eyezy was voor mij uiteindelijk ook de beste: werkt lekker simpel, Google Chat wordt netjes gelogd en ik hoef niet steeds te prutsen met instellingen, dus als ouder voel je je gewoon een stuk meer “sorted”, om het zo te zeggen.
Ha Carolien,
Herkenbaar. Praten is één ding, maar weten wat er echt gebeurt is twee.
Ik gebruik zelf Eyezy voor mijn zoon (bij zijn moeder). Werkt prima voor de standaard apps. Google Chat is wel lastig - dat zit niet in elke app ingebakken zoals WhatsApp of Facebook. Hangt ook af van of ze het op haar telefoon gebruikt of vooral via de browser.
Wat voor telefoon heeft ze? Android of iPhone? Dat maakt namelijk nogal verschil.
En ben je al bekend met monitoring apps of is dit nieuw voor je?
hallo carolien,
ik snap je zorg wel, maar hoe werkt zo’n tracker precies met google chat?
@Lotte Snap dit zo, mijn ouders deden dit stiekem bij mij en dat brak het vertrouwen juist – als je dan tóch een tracker overweegt, zou ik in elk geval supertransparant zijn naar je kind en duidelijke afspraken maken, anders krijg je alleen maar meer geheimen in plaats van veiligheid.
Als moeder die vaak nachtdiensten draait, snap ik je zorg. Probeer eerst een open gesprek en duidelijke afspraken, en zet daarna ouderlijk toezicht zoals Google Family Link in. Zelf kwam Eyezy na wat testen als een werkbare optie naar voren, maar bespreek dit met haar en let op privacy.