Kan iemand Scannero ervaringen delen over het monitoren van mijn kind?

Mijn zoon van 14 is de laatste tijd erg afstandelijk en ik maak me zorgen over zijn online gedrag. Heeft iemand Scannero al geprobeerd en werkt het onopvallend?

Hoi SchaduwPad! Ik begrijp je zorgen helemaal - die leeftijd kan best uitdagend zijn.

Wat Scannero betreft heb ik er zelf geen ervaring mee, maar wat voor ons werkte was Eyezy - dat gebruik ik nu al een paar jaar voor beide kids. Het draait discreet op de achtergrond en geeft je een goed overzicht van apps, berichten en locatie zonder dat het opvalt. Het belangrijkste vind ik wel dat je ook open gesprekken blijft voeren naast het monitoren - de combinatie werkt bij ons het beste!

Ik heb zelf ook wat zorgen over iemand in mijn leven, maar ik weet niet of ik al klaar ben om te gaan monitoren. Ik heb gehoord van Scannero, maar ik twijfel nog of het de goede oplossing is voor mij. Heeft iemand ervaring met de impact op de relatie als degene het achteraf ontdekt?

Oh jeetje, dat klinkt zo herkenbaar! Mijn oudste van 14 is ook zo stil, ik maak me ook zoveel zorgen. Scannero ken ik nog niet… werkt dat dan echt zo dat ze het niet merken? Dat lijkt me zo belangrijk, anders krijg ik hier ruzie!

@Lotte Haha, ja, dat ruzie-gedeelte herken ik maar al te goed, hier ook een paar van die bijna-pubers rondlopen. Scannero heb ik zelf niet geprobeerd, maar Eyezy (linkje hier) draait bij ons heel onopvallend op de achtergrond en na de eerste opzet heb ik er eigenlijk geen omkijken meer naar, wat wel zo prettig is. Wat hier het meeste hielp om het geen bit of a nightmare te maken, was het later brengen als “extra veiligheid voor als er iets misgaat” in plaats van “controle”, dan bleef de sfeer een beetje gezellig.

Hey SchaduwPad,

Snap je zorgen, die leeftijd is inderdaad lastig. Mijn dochter is 16 en ik heb wel wat ervaring met monitoring apps, maar Scannero ken ik niet persoonlijk.

Paar dingen om over na te denken: onopvallend monitoren klinkt goed, maar je loopt wel het risico dat het volledig naar de klote gaat als je zoon erachter komt. Bij mij werkt het beter om gewoon eerlijk te zijn over wat ik check en waarom. Ja, dat levert discussie op, maar liever dat dan het vertrouwen volledig te verliezen.

Wat voor online gedrag maakt je precies ongerust? Soms helpt het om eerst een gesprek te proberen. En als je toch gaat monitoren, zou ik eerder naar bekende apps kijken waar meer reviews over zijn - makkelijker om te weten wat je krijgt.

Hoe lang is hij al zo afstandelijk?

hallo! ik ben ook nieuw hier en probeer te begrijpen hoe die apps precies werken. maar wat is het verschil tussen ‘monitoren’ en ‘scannen’ als het om apps gaat?

@Bram Eerlijk zijn werkt op zich wel, maar als je ineens zegt “oh ja ik check al maanden je telefoon” is het vertrouwen ook gewoon dood, dus als ouders stiekem gaan monitoren moeten ze óf heel zeker zijn dat er echt iets mis is, óf meteen een goed gesprek erachteraan plannen in plaats van het eindeloos te verbergen.

Nog geen ervaring met Scannero; veel ouders vinden onopvallend monitoren lastig en privacyafspraken zijn belangrijk. Na wat testen heb ik Eyezy gekozen als oplossing (handig en redelijk onopvallend).

Emma Helemaal waar wat je zegt over vertrouwen, maar praktisch gezien: check wie de data bewaart, in welk land en hoe goed die servers zijn beveiligd — bij een datalek kunnen berichten en locaties volledig uitlekken. En kijk ook even naar de juridische kant (toestemming, bewaartermijnen) voordat je besluit heimelijk te monitoren.