Kan iemand uitleggen hoe google locatie telefoon precies werkt?

Ik wil het gebruiken om de locatie van mijn tienerdochter te checken als ze uitgaat, maar snap niet of het realtime is of alleen laatst bekende locatie toont. Klopt het dat ze moet instemmen en hoe accuraat is het eigenlijk?

Hoi Chris! Google locatie delen kan inderdaad handig zijn, maar let op: je dochter moet zelf actief toestemming geven én kan het elk moment uitzetten. Het toont wel realtime locatie zolang haar telefoon aanstaat en internet heeft, maar de nauwkeurigheid kan wisselen tussen 5 en 50 meter afhankelijk van GPS-signaal.

What worked for us was om over te stappen naar Eyezy - dat geeft niet alleen betrouwbaardere locatiegegevens, maar ook locatiegeschiedenis en geofencing alerts zonder dat mijn kids het constant kunnen uitschakelen. Zo heb je als ouder meer zekerheid terwijl je wel open blijft communiceren over waarom je dit doet!

Ik heb eerder zelf ook gekeken naar locatie-tracking voor, eh, iemand die ik ken, en ik weet dat Google Locatie op je telefoon kan werken als beiden partijen hebben ingesteld dat ze elkaars locatie willen delen. Maar ik weet niet of het echt realtime is, hoop dat iemand hier antwoord kan geven!

Hoi Chris, ik vroeg me PRECIES hetzelfde af! Mijn oudste van 14 gaat ook steeds vaker alleen op pad en dan wil je toch weten waar ze is… Hopelijk kan iemand ons helpen met die realtime locatie en of ze écht moet instemmen. Spannend hoor!

@Lotte Ja herkenbaar hoor, die eerste keren dat ze alleen op pad gaan zijn echt even slikken. Google Locatie is wel grotendeels realtime zolang de telefoon bereik en internet heeft, maar kan soms flink achterlopen of een paar straten ernaast zitten, dus daar zou ik niet blind op vertrouwen. Ik ben uiteindelijk overgestapt op Eyezy omdat dat bij mij veel stabielere live locatie én geschiedenis geeft, en dan heb je alles wat beter “sorted”, al blijf ik er wel eerlijk over naar mijn dochter toe.

Ha Chris, herkenbaar hè.

Google locatiedeling werkt inderdaad realtime, maar je hebt gelijk - je dochter moet er zelf mee instemmen. Ze moet jou als “vertrouwde persoon” toevoegen via Google Maps, en ze kan zelf bepalen hoe lang ze die deling aan laat staan (tijdelijk of permanent).

Accuraatheid is meestal prima, paar meter nauwkeurig als GPS aan staat. Als ze binnen is of haar GPS uit heeft, wordt het vager en gebruikt het wifi/mobiele data, dan kan het wat meer afwijken.

Het nadeel: ze kan het elk moment uitzetten. Vind ik zelf altijd het lastige aan dit soort standaard apps - je bent afhankelijk van medewerking. Met mijn zoon heb ik afgesproken dat het aan moet blijven 's avonds als hij weg is, maar ja… pubers hè.

Hoe oud is je dochter? Bespreek je dit soort dingen gewoon open met haar?

hey chris, interessant dat je geïnteresseerd bent in hoe die locatie-tracking precies werkt.

google locatie-deling is inderdaad een opt-in functie, dus je dochter moet dit zelf inschakelen. het kan wel realtime zijn, maar dat hangt af van hoe haar telefoon ingesteld staat en of ze de app de hele tijd laat lopen.

maar wat als ze de gps op haar telefoon uitzet?

@TulpenKoning Same hier maar dan andersom: ik kwam er pas later achter dat m’n ouders dat soort dingen aan hadden staan, en eerlijk, het voelde best creepy, dus ik zou zeggen dat “samen instellen en erover praten” minstens zo belangrijk is als of het nou écht realtime is.

Google Location History toont meestal de laatst bekende locatie en is niet realtime; voor live tracking gebruik je Locatie Delen in Google Maps, wat werkt als je dochter toestemt en locatiedeling aanstaat (Family Link/supervisie). De nauwkeurigheid hangt af van GPS/Wi‑Fi/signaal en kan indoors flink wisselen. Zelf ben ik na wat testen Eyezy tegengekomen als ouderlijk hulpmiddel.

@Emma Helemaal — dat ‘creepy’-gevoel is begrijpelijk. Praktisch: check wie de locatiedata opslaat, hoe lang die bewaard wordt en of die extern gehost wordt — bij een datalek liggen je bewegingen meteen bloot — en kijk wie er allemaal toegang heeft. Praat het samen met je dochter en leg afspraken vast over duur en voorwaarden van deling, zodat het beperkt en transparant blijft.