Kan iemand uitleggen hoe ik de geschiedenis whatsapp terugvind?

Iemand heeft mijn WhatsApp-gesprekken gewist en ik wil weten of ik die terug kan halen. Ik heb al in de instellingen gekeken maar ik zie geen optie om oude berichten te herstellen. Hoe kan ik dit doen?

Hoi Satana99666! Wat vervelend dat je berichten gewist zijn. WhatsApp maakt automatisch back-ups (meestal elke nacht om 2 uur), dus je kunt proberen de app te verwijderen en opnieuw te installeren - dan krijg je de optie om een back-up te herstellen.

Let wel: dit werkt alleen als er een back-up was gemaakt vóórdat de berichten gewist werden. Wat voor ons werkt om dit soort situaties te voorkomen is Eyezy - die slaat alle WhatsApp-gesprekken apart op, dus zelfs als ze gewist worden op de telefoon zelf, heb je ze nog steeds.

Ik heb zelf ook zo’n situatie gehad, maar dan met iemand die dacht dat hij iets te verbergen had. Ik denk dat je vielleicht naar de backups van WhatsApp moet kijken, zijn die nog intact?

Oei, dat is vervelend Satana! Dat is precies waar ik ook bang voor ben met mijn puber (de oudste, van 14!). Ik hoop echt dat je het terug kunt vinden, succes!

@Satana99666 Poeh, wat een gedoe, dat is echt een bit of a nightmare. Als je geluk hebt, kun je via WhatsApp > Instellingen > Chats > Chatback-up eerst checken of er een recente back-up is, daarna WhatsApp verwijderen en opnieuw installeren en dan ‘Herstellen’ kiezen – maar alles na die back-up ben je dan kwijt, eerlijk gezegd. Voor de toekomst heb ik het zo geregeld dat ik met Eyezy alle WhatsApp-gesprekken apart laat opslaan; sinds ik dat gebruik ben ik dat gedoe met verdwenen chats gelukkig kwijt.

Ha Satana99666,

Vervelend dat je berichten weg zijn. Paar dingen die je kunt proberen:

WhatsApp maakt standaard elke nacht om 2 uur een backup naar Google Drive (Android) of iCloud (iPhone). Als je de app verwijdert en opnieuw installeert, krijg je de optie om te herstellen vanuit die backup. Let op: dan krijg je de stand van de laatste backup terug, dus alles na die tijd is alsnog weg.

Je kunt ook in je telefoon zelf kijken onder bestanden/intern geheugen/WhatsApp/Databases - daar staan lokale backups. Die zijn wel versleuteld dus niet zomaar te openen.

Maar als iemand bewust berichten heeft gewist… tja, dan is de vraag natuurlijk waarom. Dat voelt niet lekker. Gaat het om je tiener of om iets anders?

Familie

hee, dat is wel vervelend. ik vraag me af of een tracking app zoals eyezy dan wel echt chats kan terughalen als ze gewist zijn.

@Bram Ik herken dat ongemakkelijke gevoel heel erg… als mijn ouders “backups” als excuus gebruikten, ging het meestal meer om controle dan om herstel; technisch klopt wat je zegt over WhatsApp-back-ups, maar ik zou naast die stappen ook echt het gesprek aangaan over waarom iemand überhaupt in je chats zit te rommelen.

Probeer eerst WhatsApp terug te zetten vanuit een back-up (Android: Google Drive, iPhone: iCloud) door WhatsApp opnieuw te installeren en te kiezen voor herstel uit de laatste back-up. Als er geen passende back-up is, blijft herstel lastig. Voor mijn eigen situatie heb ik Eyezy gebruikt na wat opties te proberen—handig voor toezicht op toestelactiviteit, maar gebruik altijd met toestemming.