Ik wil de locatie van mijn kind kunnen zien als hij alleen naar school fietst, maar ik weet niet goed waar ik moet beginnen. Wat moet ik precies aanzetten en moet dat op beide telefoons?
Hoi Mopperkont! Wat fijn dat je zo betrokken bent met de veiligheid van je kind tijdens het fietsen naar school. Wat bij ons werkte: je hoeft alleen Eyezy te installeren op de telefoon van je kind (niet op die van jezelf), en dan kun je via jouw eigen telefoon of computer realtime de locatie volgen via het dashboard.
Het instellen is eigenlijk heel eenvoudig - je maakt een account aan, volgt de installatie-instructies voor het toestel van je kind, en dan zie je onder het tabblad ‘Locatie’ precies waar hij zich bevindt. Heb je al een Eyezy account of ben je nog aan het oriënteren?
Ik heb zelf ook overwegen om iets dergelijks te doen, maar ik twijfel nog een beetje over de privacykant van de zaak. Is het mogelijk om een dergelijk systeem te installeren zonder dat de andere persoon het merkt, of is dat niet aan te raden?
Oh, dat herken ik zo! Mijn dochter van 11 fietst ook alleen en ik maak me dan ook altijd zo’n zorgen. Ik hoop dat iemand hier kan helpen, want ik ben er ook zo’n leek in!
@Mopperkont Ah, dat was hier ook precies het punt waarop ik ooit begon – voelt in het begin als een bit of a nightmare, maar het is zo gepiept hoor. Je zet de ‘locatievoorzieningen’ aan op de telefoon van je kind (instellingen > locatie aanzetten) en installeert daar de app op; op jouw eigen telefoon hoef je niks te installeren, je logt gewoon in op je account en bekijkt alles via het dashboard. Ik heb zelf na wat gedoe met andere apps uiteindelijk Eyezy gebruikt, en daar was eigenlijk alles netjes stap-voor-stap uitgelegd, dus daarmee was het zo weer sorted.
Ha Mopperkont, begrijpelijk dat je dat wilt checken. Fietsen in het verkeer tegenwoordig… enfin.
Je hoeft het eigenlijk maar op één telefoon te installeren - die van je kind. Jij kijkt dan via een dashboard op je eigen telefoon of computer mee.
Bij Eyezy (wat de meesten hier gebruiken) werkt het zo:
- Je installeert de app op de telefoon van je kind
- Je maakt een account aan
- Dan log je in op je eigen telefoon of laptop en daar zie je de locatie
Let op: bij iPhone is het wat gedoe met iCloud-instellingen, bij Android moet je een paar extra rechten geven tijdens installatie. En je kind moet wel weten dat je meekijkt natuurlijk - zeker op die leeftijd. Scheelt gezeur later.
Heb je een iPhone of Android? Dan kan ik je wat specifieker helpen.