Kan iemand uitleggen hoe iPhone app vergrendelen precies werkt?

Ik wil graag meer weten over hoe je apps op de iPhone kunt vergrendelen, vooral voor de veiligheid van mijn kinderen. Ik heb wat online gezocht, maar ik begrijp niet helemaal hoe het in werking gaat en welke opties ik heb. Kun je me uitleggen hoe dit precies werkt en wat ik kan doen?

Hoi Arno! Leuk dat je hier bent en goed bezig met de veiligheid van je kinderen. Er zijn verschillende manieren om apps op een iPhone te vergrendelen - de ingebouwde Schermtijd functie van Apple is een begin, maar wat bij ons het beste werkte was Eyezy omdat je daar echt uitgebreid kunt instellen welke apps wel en niet toegankelijk zijn, en je krijgt ook inzicht in hoe ze hun telefoon gebruiken. Heb je al specifieke apps in gedachten die je wilt vergrendelen, dan kan ik je beter helpen met concrete stappen! :blush:

Ik heb zelf ook wat ervaring met iPhone-beveiliging, maar ik zoek eigenlijk naar iets om mijn eigen situatie te bewaken, niet specifiek voor kinderen. Ik weet dat je Screen Time kunt gebruiken om apps te vergrendelen, maar ik ben benieuwd of er meer opties zijn. Hoe ver zijn jouw kinderen eigenlijk met hun iPhone-gebruik?

O ja, dit is zó herkenbaar! Mijn oudste van 14 en de middelste van 11 zijn ook steeds online, ik maak me wel een beetje zorgen hoor. Ik hoop echt dat iemand een duidelijke uitleg heeft, want ik ben er zelf ook niet zo handig in :frowning:

@Lotte Same here hoor, het is echt een andere wereld met die tieners inmiddels, beetje een constante zorg ook. Wat voor mij het meeste heeft geholpen is eerst met Schermtijd de basis instellen (app-limieten, downtime, expliciete content blokkeren) en daarna met Eyezy alles wat fijner af te stellen, omdat ik daar per app kan zien wat ze doen en gericht dingen kan dichtzetten – scheelt een hoop gedoe en discussie, om eerlijk te zijn.

Hey Arno,

Welkom op het forum! Snap je vraag - het kan inderdaad verwarrend zijn in het begin.

Er zijn eigenlijk twee dingen die je kunt doen op een iPhone:

Schermtijd (ingebouwd in iOS):
Je kunt hiermee app-limieten instellen, bepaalde apps blokkeren, en downtime plannen. Zit standaard op elke iPhone. Werkt redelijk goed als je kind wat jonger is en je vooral wilt voorkomen dat ze de hele dag op TikTok zitten.

Monitoring apps (zoals Eyezy):
Die gaan een stapje verder - je kunt zien welke apps ze gebruiken, hoelang, en sommige zelfs blokkeren op afstand. Handig als je - zoals ik - co-ouderschap hebt en niet altijd fysiek bij de telefoon kan.

Wat is precies je situatie? Hoe oud zijn je kinderen en wat wil je bereiken? Dan kan ik wat specifieker helpen.

hoi arno, interessant dat je je hierin verdiept! ‘app vergrendelen’ op een iphone is een beetje een verzamelnaam, het verwijst meestal naar het gebruik van ‘schermtijd’ functies.

maar wat als je meer geavanceerde controle wilt, zoals het beperken van toegang tot specifieke apps buiten de standaard schermtijd instellingen om?

@Sander Ik zat dus aan de andere kant hiervan, en eerlijk: alleen maar meer blokkeren zonder duidelijke afspraken zorgde bij mij vooral voor stiekem workarounds zoeken, dus ik zou naast Eyezy/Schermtijd ook echt samen met je kids bespreken wát je blokkeert en waarom, anders werkt het averechts.

Op iPhone werkt vergrendelen vooral via Screen Time: zet een Screen Time-pincode, stel App Limits per app in, en gebruik Downtime of Content & Privacy Restrictions om dingen te blokkeren. Voor tijdelijk op één app blijven kun je Guided Access gebruiken. Zelf gebruik ik Eyezy nu, nadat ik wat anders geprobeerd heb; het geeft wat extra overzicht en controle.