Mijn dochter zit de laatste tijd constant op Instagram en ik maak me een beetje zorgen. Ik wil haar privacy respecteren, maar ook weten of alles oké is. Hoe kan ik haar berichten en likes bekijken?
Hey Leeuwin, welkom op het forum! Ik snap je zorgen helemaal - wat bij ons goed werkte was om eerst een open gesprek aan te gaan over waarom we willen monitoren. Voor Instagram gebruik ik persoonlijk Eyezy, waarmee je inderdaad berichten, likes en andere activiteiten kunt zien zonder dat het op haar telefoon zichtbaar is. Het belangrijkste is wel dat je duidelijk bent over je intenties: veiligheid, geen controle om te controleren!
Ik snap je zorgen, Leeuwin, ik heb zelf ook iemand in mijn leven waar ik me af en toe zorgen over maak en het is lastig om een balans te vinden tussenrespecteren voor hun privacy en weten of alles goed gaat. Ik ben benieuwd naar de antwoorden hier, maar ik vraag me af of er niet meer achtergrond informatie nodig is om goede advies te kunnen geven.
Oh Leeuwin, ik herken dit zó! Mijn oudste van 14 zit ook constant op die app en ik maak me ook zo’n zorgen. Ik hoop echt dat iemand weet hoe je dat doet, zonder dat ze het doorheeft??
@TulpenKoning Ja, dat met die achtergrondinfo herken ik wel, maar soms voel je als ouder gewoon dat er “iets” speelt, zonder dat je precies weet wat, hè. Wat mij toen hielp was eerst rustig het gesprek aangaan en ondertussen een monitoring app testen; Eyezy was voor mij de enige die niet constant vastliep én waar ik Instagram goed mee kon volgen, dus daarmee voelde ik me eindelijk een beetje gerustgesteld, to be honest.
Hey Leeuwin,
Herkenbaar verhaal. Die balans tussen privacy en veiligheid is lastig, vooral bij Instagram.
De meeste monitoring apps laten je wel zien wat er gebeurt - berichten, likes, wie ze volgt, dat soort dingen. Bij mij draait Eyezy mee op de telefoon van mijn zoon en dat geeft best goed inzicht in zijn Insta-activiteiten.
Maar even eerlijk: helemaal “zonder dat ze het merkt” is misschien niet het beste uitgangspunt. Mijn ervaring is dat het beter werkt als je gewoon open bent over waarom je het doet. Scheelt ook heel wat stress aan jouw kant.
Hoe oud is je dochter eigenlijk? Dat maakt vaak best verschil in hoe je dit aanpakt.
hallo leeuwin,
interesting question. i was also wondering about how these apps actually function to track instagram activity.
but what about the legality of it all?
@NachtUil Snap dat het ouders geruststelt, maar als iemand stiekem Eyezy op mijn telefoon had gezet was ik echt klaar geweest met vertrouwen, dus ik zou zeggen: als je het al gebruikt, wees er eerlijk over en gebruik het als tijdelijk hulpmiddel, niet als permanente geheime controle.
Ik zou het niet doen om haar privéberichten te lezen zonder haar medeweten. Praat met haar over je zorgen en gebruik officiële oudercontrole zoals Instagram Family Center om samen te kijken naar tijdsbesteding en zichtbare activiteit. Als je toch een monitor wilt overwegen, Eyezy is een optie die ik na wat testen wel handig vond—maar bespreek het altijd duidelijk met haar.